Studenten voeren actie tegen verbod op vieze auto’s

Twee studenten informatiekunde voeren op internet actie tegen het plan van de gemeente om vervuilende auto’s uit de binnenstad te weren. “Het is symboolpolitiek.”

Toen Tom en Dennis voor het eerst hoorden van de plannen om vervuilende wagens uit het centrum van Utrecht te weren, moesten ze er nog om lachen. En ze waren benieuwd of de auto van de ouders van Dennis verboden zou worden. Ze bouwden een programmaatje om dat met behulp van een kentekencheck te achterhalen, en zetten dat op internet.

Nu is het voor de studenten geen grapje meer. Ze zijn in februari de website autoverbod.nl gestart om mensen te informeren over de plannen van de gemeente, ze zijn een internetpetitie gestart, en ze zijn actief op Facebook en Twitter.

Volgens Tom, een van de studenten, is het autoverbod “symboolpolitiek” en draagt het nauwelijks bij aan het verbeteren van de luchtkwaliteit, zoals de gemeente claimt. “Het is een veel beter plan om schone bussen aan te schaffen, dat draagt vijf keer zo veel bij. Dat blijkt uit onderzoek van de TNO, in opdracht van de gemeente zelf.”

Via Facebook komen volgens Tom vele “schrijnende verhalen” binnen. “Mensen die met hun huidige auto hun dochter niet meer kunnen ophalen op Utrecht Centraal Station. Of een oud stel dat in de binnenstad woont, en de auto gebruikt om hun zoon in het verzorgingshuis te bezoeken. Dan kunnen ze misschien binnenkort niet meer omdat de gemeente met deze symboolmaatregel komt.”

Tom bezit zelf geen auto: “Maar ik heb wel huisgenoten met een auto. Die gebruiken de auto om naar werk te rijden, of om kratten bier te halen. Die auto’s zouden volgens de voorgestelde normen ook de binnenstad niet meer in mogen. Dat zou ik jammer vinden.”

In de meest recente plannen van de gemeente komen onder meer een 'diesel Euro 3-motor' en een 'benzine 0-motor' op de zwarte lijst te staan.
 Dat betekent dat die auto’s beboet worden als ze in de binnenstad komen. Mensen die in het centrumgebied wonen en een ‘vieze’ auto hebben krijgen financiële compensatie (tussen de 500 en 1250 euro) als ze hun auto wegdoen of vervangen door een schoner exemplaar. De Utrechtse gemeenteraad moet nog instemmen met de plannen.

Tags: auto | verkeer | milieu