Studenten waarschuwen studenten voor onveilige seks

Mannen die geen grenzen meer kennen, vrouwen die geen grenzen aangeven. Veel studenten hebben spijt na een seksueel avontuurtje. Drank en drugs krijgen de schuld. Tijd voor een voorlichtingscampagne.

De kans bestaat dat je vanaf dit najaar in een Utrechtse uitgaansgelegenheid wordt aangesproken door een medestudent die met je wil praten over je seksuele gedrag na een kroegbezoek. Denk dan niet meteen dat het om een wel erg directe pickup line gaat.

De gemeente Utrecht gaat studentvrijwilligers inzetten om andere studenten tijdens feesten of stapavonden voor te lichten over het verband tussen overdadig alcoholgebruik en onveilige seks. De slogan van het project luidt: Kroegtijger of stoeipoes zonder kater?

De aanpak waarbij studenten op vrijwillige basis andere studenten informeren, is afgekeken van het Scottish Peer Education Network. Het project wordt betaald uit het gemeentelijke programma voor alcohol- en drugspreventie.

Een belangrijke aanleiding is volgens een woordvoerder dat studenten bij een bezoek aan een soa-kliniek vaak melden dat ze door overmatig drank- en of drugsgebruik over de schreef zijn gegaan. Zo laten ze zich in een roes verleiden om zonder condoom te vrijen. "’s Ochtends hebben ze dan spijt.”

Uit een publicatie van het Trimbos Instituut en de Universiteit Utrecht bleek vorig jaar dat de bereidheid om onveilig te vrijen stijgt naarmate de concentratie alcohol in het bloed toeneemt. Dit effect zou bij beginnelingen op seksueel gebied het sterkst zijn.

Het artikel stelt dat bijna een derde van de jongeren die spijt heeft van een seksueel contact aangeeft dat er overmatig drankgebruik in het spel was. Seksueel geweld ligt bij te veel drinken op de loer denken de onderzoekers.

De gemeentewoordvoerder verwijst ook naar een recent gezondheidsonderzoek onder Utrechters (pdf), waaruit onder meer blijkt dat van alle Utrechters hoogopgeleiden tussen de 19 en 25 de meeste drank consumeren.

Tijdens de Utrechtse introductietijd (UIT) waren medewerkers van de gemeentelijke verslavingszorg en van het voorlichtingsplatform over seks en jongeren SENSE aanwezig. Studenten moesten toen met een wazige bril die alcoholgebruik simuleerde, proberen een condoom uit te pakken. Dat initiatief krijgt nu een vervolg in het nieuwe peerproject.

"We zoeken geen vrijwilligers met een opgeheven vingertje", stelt de gemeentewoordvoerder, "Liever hebben we mensen die uit ervaring weten dat een avond doorzakken in de kroeg heel leuk kan zijn, maar daarnaast ook de kennis hebben om dit op een verstandige manier te doen."

Tot nu toe hebben tien studenten interesse getoond voor het project. Andere geïnteresseerden kunnen zich hier aanmelden. Na een training mag je aan de slag.