Studentencomplex De Sterren kampt met elektriciteitsproblemen

Open dag bij studentencomplex De Sterren waar nu 690 studenten wonen.

Voor de zoveelste keer dit jaar sloegen de stoppen door in studentencomplex De Sterren in Rijnsweerd. Het heeft bewoner Lars zijn computer gekost. Huisbaas SSH is bezig de problemen met de elektriciteit op te lossen, maar wil de schade niet vergoeden.

“Een half jaar geleden begonnen de problemen”, vertelt Lars die een kamer heeft in studentencomplex De Sterren in Rijnsweerd dat in het najaar van 2013 in stappen werd opgeleverd. “De stoppen sloegen door. En daarna nog eens en nog eens. De schakelaar in de meterkast sloeg dan af. Soms kostte het veel moeite om hem weer om te zetten en dan was na een paar dagen de elektriciteit weer weg. Nadat we met de SSH hadden gebeld, kwam er een monteur. Die schoof eigenlijk alleen de schakelaar omhoog en ging met een ‘zo doet hij het toch?’ weer weg. Een paar weken later gebeurde hetzelfde, kwam er ook een monteur en ging hij ook zonder echt iets te verbeteren weer weg.”

Daarna ging het een tijd lang goed, maar zaterdag 20 december was het dus weer raak. “Ik was aan het gamen toen de stoppen weer doorsloegen. We hebben de schakelaar weer omgezet en alles leek gewoon te werken. Totdat ik mijn computer probeerde aan te zetten… De voeding is waarschijnlijk doorgebrand en misschien zijn er nog wel meer dingen kapot in mijn computer. Dat is helaas moeilijk te controleren zonder stroom.”

Lars heeft een inboedelverzekering afgesloten bij de SSH en verwacht dus dat de studentenhuisvester de schade vergoedt. Helaas denkt de SSH daar anders over. “Het uitvallen van de stroom valt niet direct onder de dekking”, zo meldt de SSH. “Daarnaast hebben we dit verhaal nagetrokken bij een elektricien. Hij zegt dat de computer niet kapot kan zijn gegaan door het doorslaan van stoppen. Mocht dat toch het geval zijn, dan valt het niet onder de dekking. Het zoeken naar de precieze oorzaak van het doorbranden van de computer kan lang duren, net als het uitzoeken van de verantwoordelijkheden en dekking door verzekeringen; het duurt soms langer dan we zouden willen.”

Lars laat het hier niet bij zitten. “Dit was een bekend probleem. Ook andere buren hebben last van stoppen die regelmatig doorslaan, en ook zij hebben dit aangekaart. Ik snap niet waarom de SSH niet direct een goede monteur heeft gestuurd die het kon oplossen. Als mijn computer nou de eerste keer dat de stoppen doorsloegen kapot zou zijn gegaan, dan had ik me er wel in kunnen vinden. Ik wil nu wel juridische stappen ondernemen. Behalve dat mijn computer nu kapot is, is het ook heel gevaarlijk als de stoppen steeds doorslaan. Er kan gemakkelijk brand ontstaan!”

De SSH is op de hoogte van de storingen en zoekt naar een oplossing. “Er zijn inderdaad onverklaarbare storingen geweest op De Sterren. Bewoners sluiten snel te veel apparaten op een bepaalde groep aan. Dan slaat de aardlekschakelaar er vaker uit dan normaal. We zijn bezig met het maken van extra stopcontacten in de algemene ruimtes om bijvoorbeeld koelkasten op aan te sluiten. Zo wordt de belasting op de aardlekschakelaars verminderd.”