Studentenorganisaties vinden onderwijsbegroting drie keer niks

De Landelijke Studentenvakbond noemt de onderwijsbegroting “drie keer niks”. Het Interstedelijk Studenten Overleg is ook niet blij, maar ziet een lichtpuntje: er komt meer geld voor leraren.

De LSVb zette meteen nadat de begroting openbaar werd een stemmige video online. Het hoger onderwijs “verloedert”, vindt voorzitter Jorien Jansen. Investeringen in onderwijs zijn daarom “broodnodig” en moeten niet “roekeloos” bij studenten worden weggehaald door de basisbeurs af te schaffen. Dat gebeurt in 2014 voor masterstudenten, de bachelors zijn een jaar later aan de beurt.

“Studenten gaan met dit kabinet een zeer onzekere toekomst tegemoet”, aldus Janssen. De overheid investeert te weinig in studenten, de basisbeurs wordt nog steeds afgeschaft en ook het kamertekort wordt niet opgelost.

Het ISO ziet een lichtpuntje, en is blij dat het kabinet extra gaat investeren in jonge leraren. “Goed onderwijs en goede leraren zijn dé oplossing om Nederland weer op de rit te krijgen”, aldus voorzitter Ruud Nauts, die zelf de pabo heeft gedaan.

Maar hij is niet te spreken over de kabinetsplannen om het geld voor die investering uit de opbrengsten van het leenstelsel te halen: “Het is niet met elkaar te rijmen dat studenten moeten betalen om de kwaliteit van leraren weer op niveau te krijgen.”