Studentensport zoekt nieuw bestuur

Organiseren en besturen is eigenlijk ook een sport. Wie het daar mee eens is, moet even opletten: Studentensport Nederland zoekt een nieuw bestuur.

Van roeien tot tafeltennis, van atletiek tot schermen, in studentensteden wemelt het van de studentensportverenigingen. Een aantal sporten heeft bovendien een eigen studentensportbond. Al die verenigingen en bonden hebben samen een koepelorganisatie die hun belangen behartigt en helpt met het organiseren van landelijke evenementen: Studentensport Nederland.

Er is genoeg te doen voor het driekoppige bestuur. Zo zijn er elk jaar zo’n 50 Nederlandse studentenkampioenschappen in allerlei sporten. Studentensport Nederland helpt de lokale verenigingen met het organiseren daarvan. “Zo leveren wij bijvoorbeeld de posters en medailles”, zegt voorzitter Sophie Kustermans.

Zelf volgde ze vorig jaar de masteropleiding sportbeleid en sportmanagement in Utrecht. Ze hockeyt in de tweede klasse. Haar collega’s volgen een hbo-opleiding sportmarketing en een masteropleiding filosofie.

“We hebben contact met sportbonden, met NOC-NSF en met organisaties als het ISO”, vertelt ze. “Dinsdag komen de lokale studentensportraden naar Utrecht. Er zijn allerlei workshops, bijvoorbeeld over de bestuurswissel: hoe zorg je dat het nieuwe bestuur gebruik kan maken van het netwerk dat het vorige bestuur heeft opgebouwd?”

Studentensport Nederland zoekt ook zelf een nieuw bestuur. Tot 1 mei kunnen geïnteresseerden solliciteren. Het betaalt minder goed dan een bestuursjaar bij het ISO of de LSVb, want het bestuur krijgt één beurs van 1.600 euro en moet die over drie bestuursleden verdelen. “Geen volwaardig salaris, maar het is wel heel leuk”, verzekert Kustermans.