Studentenunie op zoek naar dé UB-koning van Utrecht

Studentenunie Vidius gaat dit jaar voor het eerst een prijs uitreiken aan dé 'UB-Koning', de Utrechtse student die het meest tijd heeft doorgebracht in de universiteitsbibliotheek.

De uitreiking vindt plaats tijdens een door Vidius georganiseerd awardgala op 6 juni. Op de site van Vidius kunnen bezoekers op dit moment mensen nomineren voor de titel 'UB-Koning'.

De prijs wordt dit jaar voor het eerst uitgereikt. Bij eerdere awardgala's waren er alleen prijzen voor bestuurlijk actieve studenten. Dit jaar wil Vidius ook 'gewone' studenten betrekken bij de jaarlijkse prijsuitreiking.

"We wilden het gala dit jaar minder exclusief maken", zegt Vidius-voorzitter Leonie van der Velden. "Het gala is er ook voor de iets minder actieve student, en wellicht kunnen we die studenten bij het gala interesseren voor een bestuursjaar."

Er zijn nog een aantal nieuwe awardcategorieën in het leven geroepen. Zo is er prijs voor de 'Meest Creatieve Student' en de 'Meest Geïntegreerde International', en is er een 'Moeder Theresa Award' voor een student die zich buitengewoon heeft ingezet door middel van vrijwilligerswerk.

Kaarten voor het gala op 6 juni kosten 30 euro (drankjes zijn gratis), en de avond wordt aan elkaar gepraat door tv-presentator Dennis Storm (BNN).  Er is plek voor 750 bezoekers.

In 2012 wonnen onder meer Drift ’66 en Utrechtse Geologen Vereniging (UGV) gezamenlijk een award op het gala, omdat zij zijn gefuseerd tot de Utrechtse Aardwetenschappen Vereniging (UAV).