Studentenvakbond: 'NVAO doet aan pappen en nathouden'

Slechte opleidingen krijgen soms te veel tijd om hun onderwijs te verbeteren, vindt de Landelijke Studenten Vakbond. Maar onderwijskeurmeester NVAO zegt zich gewoon aan de regels te houden.

Opleidingen met een te laag afstudeerniveau krijgen sinds 2011 hooguit een jaar de tijd om zich te verbeteren. De NVAO neemt die regel met een korreltje zout, stelt de LSVb, en “misbruikt de herstelperiode”.

De LSVb keek naar 38 opleidingen die een ‘gele kaart’ voor het afstudeerniveau kregen. Acht daarvan mochten er langer dan een jaar over doen om weer op niveau te komen. De opleidingen commerciële economie en media- & entertainmentmanagement van Hogeschool Inholland kregen zelfs drie jaar de tijd om weer op hbo-niveau te komen.

“De opleidingen geven dus al jarenlang diploma’s af waarvan het niveau niet is goedgekeurd”, aldus de LSVb. “Zo blijven we pappen en nathouden.”

De NVAO ontkent dat er fouten zijn gemaakt bij de acht opleidingen. De enige overschrijding van de jaartermijn vond volgens een woordvoerder plaats bij de Hogeschool Rotterdam, maar dat was met dertien dagen.

Het verschil van inzicht gaat over het startmoment van de herstelperiode. Deze begint pas op de dag dat de oude accreditatie is vervallen. De LSVb ziet liever dat de teller al gaat lopen zodra het verbeterplan van een afgekeurde opleiding is aanvaard: gewoonlijk enkele maanden eerder. De NVAO begrijpt het argument, maar “kan niet anders” dan zich aan de wet houden.

De twee genoemde Inholland-opleidingen waren een uitzondering. Volgens de NVAO was er sprake van een bijzondere procedure op verzoek van het ministerie. Voormalig staatssecretaris Zijlstra van Onderwijs gaf de beide opleidingen een jaar extra de tijd om het eindniveau op orde te brengen. De opleidingen zijn inmiddels herkeurd en minister Bussemaker neemt binnenkort een besluit over hun voortbestaan.

De LSVb beschuldigt de NVAO er verder van dat ze opleidingen goedkeurt die ook na een jaar “nog steeds onvoldoende zijn”. Ze maakt afspraken om na drie jaar opnieuw te komen kijken.

Ook dat klopt niet, zegt de NVAO. “Zo’n bestuurlijke afspraak maken we alleen als het niveau volgens het panel van deskundigen weer voldoende is, maar wij juist een extra vinger aan de pols willen houden.”

Een voorbeeld daarvan was de herkeuring van de bacheloropleiding bedrijfskunde van LOI Hogeschool. Volgens het panel kon het effect van het eenjarige verbetertraject nog niet zwart-op-wit worden aangetoond met nieuwe eindwerkstukken; die waren er op dat moment nog niet. Vandaar de afspraak voor een midterm review in 2015.