Studentenvereniging UMTC maakt Paasdiner voor daklozen in de Voorstraat

Vier leden van studentenverenging UMTC hebben afgelopen maand het initiatief genomen om de heel diverse bewoners van de Voorstraat een beetje dichterbij elkaar te brengen. Zo organiseerden ze een burenborrel op de sociëteit van de vereniging met daaraan gekoppeld een loterij. De prijzen werden door de winkels ter beschikking gesteld, zoals een viergangendiner en filmkaartjes. “De hapjes voor de borrel hebben we laten maken door enkele vrijwillige daklozen. Dat bleek een groot succes”, vertelt initiatiefnemer Edu Nieuwenhuis.

De loterij bracht een bedrag van 520 euro op wat naar het Smulhuis ging. Hier nuttigen normaal gesproken zo’n zestig daklozen een maaltijd waarvoor ze normaliter 2,50 euro betalen. Nieuwenhuis: “Juist vanwege Pasen wilden we ook de daklozen die zo dichtbij ons in de buurt zitten eens in het zonnetje zetten.”

Daarvoor organiseerden de studenten een speciaal daklozendiner in het Smulhuis op zaterdag 4 april. Bij binnenkomst kregen ze een alcoholvrije cocktail. De studenten serveerden carpaccio gevolgd door een gerecht dat bestond uit kabeljauwfilet met gepofte aardappel en groene asperge, Het dessert was een zelfgemaakte tiramisu. De maaltijd werd muzikaal omlijst door een band.

De studenten zijn heel tevreden over het verloop van hun actie. “We hebben tijdens dit project gemerkt hoe leuk mensen het vinden om aan een initiatief als dit bij te dragen en hoe erg het gewaardeerd wordt. Ikzelf was oprecht verrast door het grote aantal winkeliers dat prijzen bijdroeg aan de loterij en door de Albert Heijn op de Voorstraat die zelfs alle ingrediënten voor de hapjes op de borrel en het diner schonk.”