Studeren maakt boeven braver

Gevangenen die studeren, gaan na hun vrijlating minder vaak de fout in dan gevangenen die hun tijd anders besteden. Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van het Britse ministerie van Justitie.

Van 3000 Britten die tijdens hun celstraf konden studeren, ging 19 procent binnen een jaar weer de fout in, meldt de BBC. Van 3000 vergelijkbare gevangenen die niet hadden gestudeerd, was 26 procent binnen een jaar weer behind bars. Het onderzoek geeft geen verklaring voor dat verschil.

Wat ze studeerden maakt niet uit; sommigen haalden hun diploma aan de Open University, anderen volgden losse cursussen die meer gericht zijn op het aanleren van allerlei vaardigheden.

Gedetineerden in staat stellen om te studeren levert uiteindelijk alleen maar geld op, zegt een woordvoerder van de Prisoners’ Education Trust tegen de BBC. “De cursussen die wij betalen kosten gemiddeld 250 pond, een schijntje in vergelijking met de 37.648 pond die een plek in de gevangenis jaarlijks kost.”

Bij de Nederlandse Open Universiteit volgen jaarlijkse enkele tientallen studenten een opleiding of cursus vanuit de gevangenis. Ze krijgen geen studiefinanciering, maar vaak wel korting op het collegegeld omdat ze een laag inkomen hebben.