Studiekeuze123.nl erkent dat alle wo-studenten fout zijn voorgelicht

Niet alleen psychologen zijn verkeerd voorgelicht over hun kansen op de arbeidsmarkt. Bij alle andere academische opleidingen blijkt in de ‘studiebijsluiter’ dezelfde fout te zijn gemaakt.

Op de voorlichtingswebsite Studiekeuze123.nl staat bij elke wo-bacheloropleiding een waarschuwing. “LET OP: Het cijfer over de arbeidsmarkt in de bijsluiter Studie in Cijfers is niet juist.” Vandaag zegt Liesbeth Woertman, onderwijsdirecteur bij Psychologie, al hetzelfde in een interview met DUB. Maar deze kritiek is nu ook opgepakt door de voorlichtingswebsite.

De waarschuwing volgt op spitwerk van tv-programma De Monitor. De journalisten geloofden niet dat 86 procent van de psychologen anderhalf jaar na afstuderen een baan op niveau had, zoals werd vermeld.

In werkelijkheid bleek slechts 55 procent van de psychologen een baan op academisch niveau te hebben. Zestien procent werkt op hbo-niveau, de rest is werkloos (15 procent) of werkt op een lager dan wel onbekend niveau (14 procent). Er bleek een verkeerde indicator te zijn gekozen.

De fout is echter niet alleen bij de psychologieopleidingen gemaakt, maar bij alle universitaire opleidingen, bevestigt een woordvoerder van Studiekeuze123. Voor alle wo-bacheloropleidingen zijn daarom de cijfers over de arbeidsmarkt uit de bijsluiter gehaald.

Voorlopig moeten studiekiezers even omlaag scrollen op de website voor ze de juiste informatie vinden. Verderop staat namelijk wel hoeveel procent een baan op niveau vond en hoe lang ze naar werk moesten zoeken. Ook het startsalaris staat erbij, plus de arbeidsmarktprognose.

In de studiebijsluiter behoren harde feiten te staan om aankomende studenten te helpen bij hun studiekeuze: hoeveel studenten beginnen er aan de opleiding, hoe tevreden zijn ze, hoeveel vallen er in het eerste jaar uit? En normaal gesproken ook: hoe gaat het op de arbeidsmarkt?

Het duurt even voor de bijsluiter is aangepast. Het gaat niet sneller, zegt de woordvoerder van Studiekeze123. “We doen er liever een of twee weken langer over dan dat we onzorgvuldig zijn.”