Studiekiezer krijgt recht op proefcollege en goed gesprek

VVD, PvdA en CDA willen dat voortaan alle opleidingen een studiekeuzecheck aanbieden die een serieuze kennismaking met de opleiding van hun keuze biedt.

Dat zeggen de partijen voorafgaand aan het debat in de Tweede Kamer over de onderwijsbegroting. Ze steunen samen een plan van studenten, scholieren, mbo’ers en decanen.

Niet overal is de studiekeuzecheck zoals aan de UU
Veruit de meeste opleidingen bieden al wel een studiekeuzecheck aan en anders kunnen scholieren erom vragen, maar helemaal standaard is het toch niet. Als deze plannen doorgaan, wordt de check dus verplicht.

Met de checks hopen ze te voorkomen dat scholieren een verkeerde studiekeuze maken. Bijna één op de drie eerstejaars stopt met studeren of wisselt van opleiding. “De kosten van de uitval zijn gigantisch, voor samenleving en student”, vindt voorzitter Jan Sinnige van het Interstedelijk Studenten Overleg.

Als scholieren beter begrijpen waar ze voor kiezen, redeneren de partijen, zullen ze minder snel afhaken. Daarom krijgen ze bovendien het recht om een “echt realistisch beeld te krijgen van de opleiding”.

“De kritiek van studenten is dat die studiekeuzechecks nu buitengewoon divers zijn”, zegt Kamerlid Michel Rog van het CDA. “Soms hebben ze weinig om het lijf en krijgen scholieren gewoon een vragenlijstje toegestuurd. Ze moeten een goed gesprek kunnen voeren met iemand van de opleiding, of een proefcollege volgen. Daar krijgen ze nu recht op.”

Wie aan de Universiteit Utrecht wil komen studeren, krijgt te maken met matching. Belangstellenden vullen eerst een vragenlijst in, krijgen een leeropdracht, volgen een speciaal college en maken een toets. De verplichte matching in Utrecht is er mede verantwoordelijk voor dat er minder studenten van studie switchen.

Ook zouden scholieren in het voortgezet onderwijs en het mbo ‘beroepslessen’ moeten krijgen, waarin docenten vertellen over de perspectieven die hun vak biedt. Dan zouden leerlingen beter snappen waarom ze iets leren en meer motivatie krijgen.

De drie partijen vormen een ruime meerderheid in de Eerste en Tweede Kamer, zodat een eventuele wetswijziging er eenvoudig doorkomt.