Studieverenigingen Geesteswetenschappen organiseren scriptiedag

Vind je het eng om te beginnen? Of ben je al begonnen maar zit je helemaal vast? De studieverenigingen van de faculteit Geesteswetenschappen organiseren maandag 17 maart een dag voor alle bachelorstudenten over de meest stressvolle studieopdracht: het schrijven van een bachelorscriptie.

De eerste 'Scriptiedag' (pdf) was vorig jaar een initiatief van promovendi Wijsbegeerte. Dit jaar namen de studieverenigingen van de faculteit de organisatie over, vertelt Marthe Groenveld van Alias (Taal- en Cultuurstudies). Studenten krijgen tips van deskundigen en beoordelen elkaars werk.

Waarom een scriptiedag?
Voor studenten is de scriptie het allerbelangrijkste onderdeel van de studie. Als je andere studenten hoort praten over de scriptie dan krijg je al snel het idee dat het ook echt een stressvolle toestand is. Studenten willen dus heel graag weten hoe je het schrijven van die scriptie het beste aanpakt. Dat bleek vorig jaar ook wel; met meer dan 80 deelnemers was de scriptiedag meteen een onverwacht groot succes.

Heeft dit initiatief nog iets te maken met de kritiek van visitatiecommissies op het niveau van sommige bachelorscripties?
Niet echt, we weten dat onze faculteit sinds dit jaar strenger is geworden voor studenten die zo rond de 6 zitten met hun cijfer. Dan komt er een derde beoordelaar om naar de scriptie te kijken. Maar dat is niet de reden dat studenten meedoen. Volgens mij willen ze eerder weten of ze een goede schrijfstijl hebben, of de opbouw van hun artikelen in orde is en of ook buitenstaanders een beetje kunnen begrijpen waar ze het over hebben.

Wat hebben jullie geleerd van vorig jaar?
Uit de evaluatie weten we dat het ochtendprogramma in orde was. Ook nu hebben we weer vier deskundigen uitgenodigd die vertellen over zaken waar iedereen mee te maken krijgt: over de opzet van je scriptie, over het bibliotheekgebruik, over het schrijfproces en over de begeleiding van je docent.
Anders dan vorig jaar hebben we studenten nu gevraagd een opzet van de scriptie of een paper mee te nemen. Vorig jaar vonden deelnemers de plenaire discussie ’s middags te vrijblijvend. Ze wilden weten of hun eigen onderzoeksvraag ok was en of hun eigen argumentatiestructuur klopte.
Nu gaan ze in tweetallen elkaars werk beoordelen aan de hand van een feedbackwijzer. Daarna volgt nog een plenaire sessie. We zijn erg blij dat zo’n acht docenten erbij willen zijn om die middag te begeleiden.
Er zijn nu al 75 aanmeldingen voor het ochtendprogramma en 45 voor het middagprogramma, dus de animo is opnieuw groot.

Heb je zelf al scriptiestress?
Begin volgend jaar moet ik met mijn scriptie aan de slag; voor mij is deze dag dus ook erg handig. Maar ik lig er niet wakker van; een onderwerp heb ik ook nog niet. Gelukkig hoor ik in mijn eigen omgeving geen heel grote horrorverhalen. Met een beetje goede begeleiding moet het wel gaan lukken.

Geïnteresseerden kunnen zich nog voor zondagavond 18.00u aanmelden. Zie de Facebookpagina.