Studieverenigingen krijgen van cateraar bier en hapjes tegen studententarief

Sodexo, de nieuwe cateraar van de Universiteit Utrecht, heeft een speciale banquetkaart voor studieverenigingen gepresenteerd. Ze kunnen tegen een studententarief een kratje bier, flessen wijn of frisdrank bestellen of een portie nasi of spaghetti laten aanrukken.

Studieverenigingen hebben vaak een onderkomen in een universitair gebouw en als ze dan iets organiseren moeten ze van de UU-catering gebruik maken. Dat was de studenten een doorn in het oog.

Aan dit bezwaat is Sodexo nu enigszins tegemoet gekomen, zo bleek deze week bij de introductie van de Sodexo-portal om bestellingen online te doen. De cateraar heeft een studentenbanquet gemaakt waarin speciale arrangementen voor een studievereniging zijn opgenomen. Voor een kratje bier, 24 warme snacks en twee zakken borrelnootjes betaal je dan 28 euro. Voor 4 flessen frisdrank met wat rauwkost en een Japanse mix moet je 12,50 betalen. Deze prijzen zijn lager dan de tarieven voor universitaire diensten.

Wil je alleen een kratje bier, een fles wijn of friskdrank bestellen, dan kan dat ook. Voor  gewoon een kratje pils rekenen ze 11 euro, een fles wijn is 5 euro en een fles frisdrank 2 euro. Enige nadeel is wel dat je het zelf moet ophalen bij een van de restaurants, voor 'thuisbezorgen' betaal je extra.

Krijg je als vereniging een grote groep mensen op bezoek die blijven eten? Sodexo biedt grote porties spaghetti, nasi of stamppot. Je betaalt daarvoor tussen de 7,50 en 8,50 per persoon.

Iris van studievereniging VUGS vindt het goed dat Sodexo een speciaal borrelarrangement heeft voor de studievereniging. “Wij moeten verplicht bij hen afnemen en dan mogen ze ook wel wat water bij de wijn doen.” Maar VUGS zal geen drank inkopen voor de eigen kamer. De vereniging slaat bij de Macro grote partijen in en is dan goedkoper uit. Een maaltijd van rond de acht euro vindt Iris duur. “Dan kunnen we beter gaan eten bij het Educatorium, dan zijn we voor vier of vijf euro per persoon klaar.”