Studystore verhuist naar Bestuursgebouw

De nieuwe locatie van Studystore, rechts naast het readerafhaalpunt

De Studystore in De Uithof verhuist begin december naar het Bestuursgebouw aan de Heidelberglaan 8. Daar betrekt de winkel een ruimte bij drukkerij Zuidam. Op de plek van de boekhandel komt het Kinderkenniscentrum van Sociale Wetenschappen.

De huidige plek, tegen het Van Unnik-gebouw aan, is niet meer wat ‘ie was, vertelt Hylco Wijnants, manager campuswinkels van Studystore. “Zes jaar geleden was dit een toplocatie, maar de plek verslechtert. De flat boven ons (Van Unnik, red.) is aan ontmanteling onderhevig, waardoor de locatie minder aantrekkelijk wordt.”

Hij zag steeds minder studenten in de winkel komen. “Door verhuizingen en andere locaties van collegezaalcomplexen, komen er nu minder studentenstromen langs de Studystore. En door de uitbreiding van The Basket zijn wij aan het zicht onttrokken vanaf de Heidelberglaan.” Als laatste reden voor de verhuizing noemt Wijnants de verschuiving naar online-aankopen. Meer webbestellingen, minder winkelbezoeken.

Concluderend: door een verminderde omzet was het aantal vierkante meters te groot en daardoor ook te duur geworden. De nieuwe ruimte in de rij van hotspot Hier! van de Rabobank, is de helft kleiner: 200 vierkante meter tegenover 400. Het is een nog vrij kleurloze ruimte in het Bestuursgebouw. Is dat wel een vooruitgang? “Het neigt zeker naar een A-locatie”, zegt Wijnants. “Op zo’n uitgestrekt terrein als De Uithof is het lastig om één centrale locatie aan te wijzen. Straks zitten we vlakbij een bushalte. Die zou ik wel een centraal verzamelpunt willen noemen.”

Studystore gaat de nieuwe ruimte delen met drukkerij Zuidam, bekend van het readerafhaalpunt. Die blijft zitten waar hij zit; de ruimte ernaast wordt er bijgetrokken. Wijnants: ”Het zou helemaal mooi zijn als ook de wand van de ruimte van de Rabobank er tussenuit gaat en er een nog grotere ruimte ontstaat. We zijn in gesprek met de Rabobank over een samenwerking, we hebben immers dezelfde doelgroep.”

Voor 15 december moet Studystore de huidige ruimte opleveren. Daar zal het Kinderkenniscentrum van Sociale Wetenschappen zich vestigen. De komende tijd wordt het nieuwe onderkomen van Studystore opgeknapt. “Het ziet er nu saai uit. Met bijvoorbeeld raambelettering willen we het beter afficheren”, zegt Wijnants. In de kosten van de verhuizing en aanpassingen dragen zowel de universiteit, Studystore als drukkerij Zuidam bij.

Vastgoed & Campus geeft aan het fijn te vinden Studystore te kunnen faciliteren. “Studystore zit straks vlakbij de nieuwe studentenbalie die de Universiteit Utrecht in april 2014 in gebruik neemt, 'UU for U, Student Services'. Die combinatie verhoogt de levendigheid op deze plek van De Uithof", laat een woordvoerder weten.