Stufi op? Feest je maaltijd bij elkaar en bel aan bij vreemden

Bingo: Student Daan kookt een driegangenmaaltijd voor ons

Het is weer zo ver: je hebt een week over aan het einde van je stufi. Hoe kom je op een creatieve manier aan een gratis maaltijd? Eveline Esser en Roos van Tongeren kijken in deel 3 van Roos Stufiloos in prullenbakken, testen de gastvrijheid van Tuindorpstudenten en maken misbruik van de vele universiteitsborrels. De buit is zo groot dat ze vanavond een diner geven.

Sla de tekst over en ga direct naar het filmpje!

De derde dag begonnen we met honger. We hadden gisteren alleen de brandnetelsoep en wat appelmoes gegeten, dus vandaag (dinsdag) willen we vast voedsel: brood. Eerst vragen we bij een aantal kantines van de UU wat ze met de oude broodjes doen. “Die mogen we niet meegeven, want als je er ziek van wordt, kun je Sodexo aanklagen”, aldus verschillende kassadames. Toen we bij de Brink in het ziekenhuis vertelden dat we brood voor ons paard zochten, kregen we wél een hele zak brood mee. Nog nooit heeft een droge boterham zo lekker gesmaakt! Op naar onze volgende locatie.

Hapjes bij de borrel van het ICU-bestuur
Vrijwel elke dag is er wel een borrel in het Academiegebouw op het Domplein. Wij gaan kijken of we hier onze honger kunnen stillen. De constitutieborrel van de ICU is bezig. Een walhalla als je stufi bijna op is; onbeperkt gratis drank en hapjes! Vaak is er na een promotie ook een borrel; kijk in de agenda van de universiteit welke promoties er vandaag zijn en ga er gezellig langs. Waar we nu geen gebruik van kunnen maken, maar vanaf februari weer wel,  zijn de  lunchlezingen die Studium Generale organiseert. Tijdens zo’n lezing krijg je een gratis lunch. Deze lezingen duren ongeveer een uur. Je vult je maag en je hersens krijgen ook wat voer.

Gastvrijheid van Tuindorpse studenten
Na de borrel gaan we door naar de Tuindorpflats, waar we de gastvrijheid van de studenten gaan testen. Bij het eerste huis is het al raak: we mogen gelijk binnenkomen. Daan is nogal cameraschuw en wil dus niet in beeld verschijnen, maar hij is een echte gastheer: hij kookt drie gangen (!) voor ons! Eerst een soepje, dan warme tomaten uit de oven, gevolgd door cannelloni, en toe nog een mandarijntje. Het is heel fijn om weer eens normaal te dineren en echt een volle maag te hebben.

Dumpsterdiven achter de supermarkt
Als we Daan heel hartelijk hebben bedankt, fietsen we naar de Albert Heijn. Hier gaan we dumpsterdiven. We gaan tussen het afval van de supermarkt zoeken naar nog eetbare producten. Van een ervaren dumpsterdiver hebben we een lijstje met plekken gekregen, dus die gaan we allemaal langs. We vinden het eerst nogal een vies idee, maar het valt heel erg mee; er staan gewoon karren buiten met brood, nog keurig verpakt in plastic en niet beschimmeld. Nog meer brood dus!

Kom naar ons eetruilfeestje vanavond!
We hebben ondertussen zoveel eten verzameld, dat we een diner kunnen organiseren. Zit jij deze maand krap bij kas? Neem iets te eten of drinken mee om te ruilen (eieren, bier, broodbeleg, kippensoep) en kom vanavond bij ons langs om te eten. Mail naar eenweekzonder@gmail.com voor het adres!

Voor de saillante details: het filmpje. Hier en daar zijn de beelden wat donker, excuses daarvoor.