Subsidie om concept Nederlandse university colleges uit te dragen

In Europa groeit het aantal university colleges. Steeds meer universiteiten komen met een apart college waar studenten kleinschalig, Engelstalig onderwijs krijgen op het gebied van Liberal Arts and Sciences.

Met een toegekende Erasmus+ subsidie van bijna drie ton gaan vijf university colleges, de colleges uit Leiden, Lüneburg, Kaunas (Litouwen) en Warwick, het ondersteuningsprogramma Blaster (the Best of Liberal Arts ands Sciences in Europe expanded and Reinforced) opzetten.

Het aan de UU verbonden University College Roosevelt zal dit project leiden, samen met Ecolas, het Europese samenwerkingsverband van university colleges. Deze week vindt in Middelburg de startbijeenkomst plaats.

Het project bestaat uit drie onderdelen. Er zal een richtlijn opgesteld worden voor het starten van een Liberal Arts and Sciences College. Daarnaast komt er een trainingsprogramma voor docenten en zal er ruimte zijn om ervaringen uit te wisselen op het gebied van studenten betrekken bij onderzoek in de bachelorfase..

Het University College Utrecht, het eerste Liberal Arts and Science college in Nederland, is geen partner in het programma. UCU is wel benaderd, maar het lukte toen niet om mee te doen aan de aanvraag. Zij zullen wel betrokken worden bij het trainingsprogramma voor docenten en het studentenonderzoek.