Te dure kantinemelk nu weer goedkoop

Corinna met de elektrische trolley. Binnenkort krijgt ze een bakfiets

De prijs van melk van de ‘tap’ is naar beneden bijgesteld. De wachttijd voor de kassa van het bedrijfsrestaurant is ingekort en het kantinepersoneel kan binnenkort per bakfiets lunches bezorgen. Na wat aanloopproblemen lijkt het goed te gaan met de nieuwe cateraar van de universiteit.

Tijdens de vergadering van de Dienstraad van het Facilitair Service Centrum werd afgelopen dinsdag kort teruggeblikt op de start van Sodexo als universitaire cateraar. Dat was op 3 september. Volgens Letty Broere van FSC zijn verschillende klachten inmiddels adequaat opgelost.

Basislunch waarvan de prijs niet mocht stijgen

• Boterham wit en bruin
  • Kaas, jong en belegen
  • Cervelaat, boterhamworst, kipfilet, schouderham, achterham
  • Twee soorten zoet beleg
  • Melk/ karnemelk van de Melkkoe
  • Boter
  • Elke dag een andere soep
  • Drie soorten fruit

Te dure melk
Zo bleek de melk en de karnemelk die getapt wordt uit de zogeheten Melkkoe, duurder dan was afgesproken. Het glaasje getapte melk hoort bij het basisassortiment (zie kader) waarover de universiteit en Sodexo prijsafspraken hebben gemaakt. De eet- en drinkwaren uit het basispakket mochten door de uitbesteding niet in prijs stijgen. “De prijs is aangepast”, verzekerde Broere.

Voor de producten die niet tot het basispakket horen, mag Sodexo zelf de prijs bepalen. Ook als deze hoger ligt, dan in de periode van voor 3 september. “We horen wel dat sommige producten veel duurder zijn”, merkte raadslid Jolanda Mulder op. Broere had daar geen ander antwoord op dan: “Over die prijzen hebben we niets te zeggen.”

Rij voor de kassa
Klachten bleken er ook te zijn over de wachttijd voor de kassa. Broere: “De medewerkers hadden wat moeite met de andere kassa’s. Behalve chippen kan je nu ook pinnen bijvoorbeeld. Dat was even wennen.” De wachttijd mag niet langer zijn dan 2 minuten, zei Broere. “We checken regelmatig hoe lang je bij een kassa moet wachten. Dat doen we zelf. Ik koop regelmatig iets in het restaurant en sta dan in de rij.”

De laatste week hoort Broere vooral positieve reacties over de cateraar. Ook het personeel dat van de UU is overgegaan naar Sodexo is volgens Broere tevreden. “In elk geval zijn de gehaktballen van Sodexo lekkerder”, lachte raadslid Burg Firet.

Bakfiets
Binnenkort zal er in de Binnenstad, De Uithof en op het terrein van het University College een bakfiets rondrijden. Hiermee worden lunches en vergaderkoffie bezorgd. Nu moeten de medewerkers nog een volgeladen trolley voortduwen van bijvoorbeeld de keuken van het Bestuursgebouw naar het Langeveld. “Dat is niet prettig”, zegt raadslid Mirjam Bloemink. “Je ziet dat de medewerkers moeite moeten doen om te zorgen dat de broodjes er onderweg niet aframmelen.” Dat de medewerkers een grotere afstand moeten overbruggen met vergaderkoffie of lunch komt doordat er vlak voor de zomer een aantal kantines is gesloten. Onlangs is de trolley nog wel met een motortje uitgerust.

Tags: sodexo | kantine