Thom de Graaf: ‘VVD-masterplan is totale flauwekul’

“Fundamenteel onjuist”, vindt Thom de Graaf het VVD-plan om alleen nog academici voor de hoogste vwo-klassen te zetten. “Een mix van academici en hbo’ers is de beste garantie voor goed onderwijs”, aldus de voorzitter van de Vereniging Hogescholen.

“Goede leraren hebben kennis van zaken en zijn didactisch bekwaam. Die mensen vind je niet exclusief op universiteiten”, aldus de Graaf. “Dat alleen academisch geschoolde docenten, goed Duits zouden kunnen geven vind ik persoonlijk totale flauwekul.”

Kamerlid Pieter Duisenberg (VVD) stelde gisteren voor dat in 2020 alleen nog docenten met een lerarendiploma van een universiteit les mogen geven in de bovenbouw van het vwo. Alleen academici zouden de jongeren kunnen voorbereiden op universitair onderwijs. Eerstegraads leraren met een hbo-diploma, zouden dan alleen nog les mogen geven op de havo en in de onderbouw van het vwo.

Een raar plan, vindt De Graaf dus. Maar meer academici voor de klas vindt hij wel een goed idee. “Ik vind het heel logisch dat universiteiten meer eerstegraads leraren gaan opleiden. Een natuurkundedocent die academisch gevormd is, is natuurlijk geweldig. Maar het vwo hoeft niet exclusief hun domein te worden.” Hij benadrukt bovendien dat niet alle vwo’ers wetenschapper willen worden, sommigen kiezen bewust voor een studie aan een hogeschool. “Onze lerarenopleidingen leiden ontzettend goede mensen op, waar veel behoefte aan is. Ik ga ervan uit dat dit zo zal blijven.”