Thom de Graaf: 'Laat hbo met rust'

Haagse politici moeten het hoger beroepsonderwijs voorlopig met rust laten, vindt Thom de Graaf. Na alle commissies, agenda’s en prestatieafspraken is het volgens de voorzitter van de Vereniging Hogescholen even genoeg geweest.

“De afgelopen jaren is er veel Haagse druk op de hogescholen gelegd”, zei De Graaf vandaag bij de opening van het collegejaar van de Hanzehogeschool Groningen. Deels was dat terecht, gaf hij toe, want er moest wel wat aan de kwaliteit gebeuren. Maar inmiddels zijn er volgens hem zo veel afspraken gemaakt dat Den Haag het hoger onderwijs eerst maar eens de tijd moet geven “die stevige opdracht” uit te voeren.

De Graaf, nu senator voor D66 en in het verleden minister, kent het klappen van de zweep: “Nieuwe bewindslieden willen weer nieuwe agenda’s en nieuwe Kamerleden vragen weer nieuwe regels.” Hij deed dan ook een oproep: “Stop daar nou eens mee en laat het hoger onderwijs gewoon presteren”.

Als voorbeeld noemt hij het rapport van de commissie-Halsema over verantwoord bestuur in de semipublieke sector, dat volgende week uitkomt. Onnodig volgens De Graaf, want de onderwijssector heeft al een branchecode. “Laten we dan ook hopen dat zij niet bezwijkt voor de verleiding van weer nieuwe regelgeving of nutteloze symboliek zoals openbare eedafleggingen door bestuurders.”

Collegevoorzitter van de Hanzehogeschool Henk Pijlman riep het kabinet in zijn toespraak juist op om te komen met nieuwe voorstellen, namelijk voor invulling van het deeltijdonderwijs. De onzekerheid daarover duurt volgens hem al veel te lang. Maar ook hij hekelde de Haagse gang van zaken. “Soms is het beter een besluit te nemen, ook al zal niet iedereen er tevreden over zijn, dan door te gaan met weer een nieuwe commissie.”