Tientallen UU-computers besmet door virus

Veel grote instellingen zijn getroffen door het computervirus XDocCrypt/Dorifel. Ook bij de Universiteit Utrecht zijn computers besmet.

Van ruim 40 computers is inmiddels bekend dat ze besmet zijn, vertelt chief information security officer René Ritzen. De computers in kwestie zijn van het netwerk gehaald, en worden momenteel door ict-medewerkers van de universiteit gewist en opnieuw geïnstalleerd.

Door het virus worden Word- en Excel-bestanden onbruikbaar gemaakt. De extensie van die bestanden wordt veranderd van .doc/.xls naar .scr, legt Ritzen uit. Daardoor zijn de bestanden niet meer te openen.

Tientallen Nederlandse gemeenten, bedrijven en universiteiten zijn door het virus XDocCrypt/Dorifel getroffen. Het Nationaal Cyber Security Centrum (NCSC) doet onderzoek naar de meldingen en brengt de omvang in kaart.

De Universiteit Utrecht heeft inmiddels een update van beveiligingssoftware McAfee uitgevoerd, vertelt Ritzen. Die update geldt alleen voor door het ICT Service Centrum beheerde computers. Ritzen adviseert medewerkers met een eigen beheerde Windows-computer hun beveiligssoftware zo snel mogelijk te updaten.

Update: het ICT Service heeft vrijdag een bericht geplaatst met meer informatie over de virusbesmetting en welke maatregelen zijn getroffen. Ook wordt uitgelegd hoe gebruikers kunnen controleren of het virus op de door henzelf beheerde pc’s staat en worden algemene tips gegeven waarmee gebruikers zelf de kans op besmetting kunnen verkleinen.