Tijd voor een discussie over de toekomst van onze universiteit

Waar moet het heen met de universiteit? Praat als DUB-lezer mee over vier belangrijke vraagstukken voor de Universiteit Utrecht.

Hoe moet de universiteit er in 2025 uit zien? Wordt er op de campus alleen nog maar Engels gesproken? Zijn er cursussen die volledig online gegeven worden, zonder colleges? Leidt de universiteit studenten op voor de wetenschap of voor de arbeidsmarkt? En is er nog ruimte voor vrij onderzoek?

Op dit moment vinden er een aantal openbare debatten plaats waar over dit soort zaken gediscussieerd kan worden. Die debatten worden door de Universiteit Utrecht georganiseerd in aanloop naar het nieuwe strategische plan.

DUB vindt het belangrijk dat de discussie ook online plaatsvindt. Lezers kunnen in de comments aangeven hoe ze universiteit graag zien veranderen. Je kunt een bijdrage leveren door te reageren onder de vier dilemma's die wij hebben geselecteerd:

1. Een internationale of een Nederlandse universiteit? (over internationalisering)

2. Weg met het hoorcollege? (over digitalisering)

3. Opleiden voor de wetenschap of voor de arbeidsmarkt? (over de aansluiting op de arbeidsmarkt)

4. Moet er een Utrechtse wetenschapsagenda komen? (over sturing en autonomie in de wetenschap)

Ries Agterberg, hoofdredacteur van DUB: “We vinden het belangrijk dat er een kritische discussie plaatsvindt over de koers van de universiteit. De academische oproer van dit voorjaar laat zien dat er behoefte is aan zo'n tegengeluid. We willen weten hoe de academische gemeenschap denkt over een aantal belangrijke universitaire trends die in de nabije toekomst gaan spelen. We zullen zorgen dat jullie inbreng bij het College van Bestuur terechtkomt en meegenomen wordt bij het maken van het nieuwe strategische plan."