Tijdelijke kantine De Vagant mag niet blijven

Volgens collegelid Anton Pijpers is het niet mogelijk een vergunning te krijgen voor een horecavoorziening op de plek waar de Vagant nu staat. Dat zei hij tijdens een vergadering van de universiteitsraad deze week. Het universiteitsbestuur wil wel gaan onderzoeken aan welke faciliteiten studenten en medewerkers van de faculteiten Bètawetenschappen en Geowetenschappen precies behoefte hebben.

Raadsleden hadden Pijpers gevraagd naar de mogelijkheden om de Vagant te behouden. Het houten gebouw dat dienst doet als kantine en ontmoetingsruimte nu het Minnaertgebouw tijdelijk is gesloten, valt zeer in de smaak bij studenten en medewerkers. Tien studieverenigingen verzochten het universiteitsbestuur daarom om de Vagant in stand te houden en boden aan het beheer in eigen hand te nemen.

Het universiteitsbestuur wil waarschijnlijk liever even afwachten hoe studenten en medewerkers de voorzieningen in de noordwest-hoek van De Uithof beoordelen als eind dit jaar het Minnaertgebouw klaar is. Niet alleen is dan de kantine terug, maar er komt ook een nieuwe horecavoorziening op de begane grond achter de witte letters van de naam Minnaert. Bovendien is de ingebruikname van het nieuwe kantoorpand voor geowetenschappers aanstaande.

Navraag bij de studieverenigingen leerde dat deze nog niets hebben vernomen van het universiteitsbestuur naar aanleiding van hun brief. Een reactie kon daarom nog niet worden gegeven.