Tik op de vingers voor drie hbo-opleidingen

Onderwijskeurmeester NVAO deelt opnieuw gele kaarten uit. Hbo-opleidingen van Zuyd, Fontys en Windesheim voldoen niet aan de eisen. Ze krijgen de kans hun zaken op orde te brengen.

Bij Fontys Hogescholen kwam de bachelor fysiotherapie niet door de accreditatie, omdat het niveau van afstudeeronderzoeken te laag is. Daarnaast zet de NVAO vraagtekens bij het afstuderen in groepjes. In het herstelplan belooft Fontys hogere eisen te stellen aan het afstudeeronderzoek en de lectoraten beter bij het onderwijs te betrekken.

Ook de rechtenopleiding van Zuyd Hogeschool moet het komende jaar de mouwen opstropen om het gewenste afstudeerniveau te behalen. Volgens de NVAO is de opleiding nu al “voortvarend te werk gegaan” met het herstelplan.

Over de bachelor rechten van Windesheim heeft de NVAO nog geen besluit genomen, maar de hogeschool heeft zelf naar buiten gebracht dat ook daar het eindniveau ter discussie staat. Een panel van deskundigen constateert dat samen afstuderen tot problemen leidt, omdat niet duidelijk is wie wat bijdraagt aan een groepsopdracht. Huidige afstudeerders hoeven zich volgens domeindirecteur Jan van Iersel geen zorgen te maken. “De opleiding gaat er keihard tegenaan”, zei hij tegen hogeschoolkrant Win’.

Sinds 2011 kunnen opleidingen die niet aan de eisen voldoen, één of twee jaar de tijd krijgen om zich te herstellen. Voorheen moesten opleidingen die niet op alle punten voldoende scoorden, onmiddellijk gesloten worden. Dat had ongewenste gevolgen: uit angst veegden opleidingen hun zwakke punten zo veel mogelijk onder het tapijt. Bovendien deinsden visitatiepanels er voor terug om een onvoldoende te geven en werden maar zelden opleidingen afgekeurd.

Op dit moment zitten ruim twintig opleidingen in een herstelperiode. Nog eens acht nieuwe opleidingen zijn voorwaardelijk goedgekeurd. Ze moeten nog aan een aantal voorwaarden voldoen.

Tags: accreditatie | hbo