Tilburg goedkoop, Utrecht duur als studentenstad

In Tilburg zijn de studentenkamers goedkoop en ruim. Ook het bier is er niet duur. Dat is een groot verschil met steden als Amsterdam en Utrecht.

De trainers van ‘Slim studeren = budgetteren’ willen studenten graag leren hoe ze grip houden op hun geld. Ze hebben samen met het Nibud een lijstje opgesteld met maandelijkse uitgaven: 152 euro aan boodschappen, 106 euro voor de zorgverzekering, 84 euro voor de studieboeken, 130 euro voor uitgaan, sport en ontspanning, 58 euro voor kleiding en schoenen en 32 euro voor de telefoon.

Verreweg de grootste kostenpost voor studenten is hun huur, terwijl de leukste kostenpost voor velen van hen het café is. Met dat idee in het achterhoofd hebben de trainers samen met het Nibud een ranglijst van goedkope studentensteden gemaakt.

In Amsterdam betaal je 440 euro voor een kamer van nog geen vijftien vierkante meter. Deze stad is het duurst, gevolgd door Utrecht. Hier zijn de kamers ook niet goedkoop (380 euro) en kost een biertje bovendien 2,25 euro. Tilburg springt er volgens de samenstellers het beste uit met een kamerhuur van 319 euro en een glas bier voor 2,13 euro.

Op het eerste gezicht lijkt Enschede (nummer twee) nog goedkoper. Studenten betalen daar slechts 276 euro huur per maand en een biertje kost er 1,80. Nergens is het goedkoper. Alleen zijn de kamers een beetje klein, waardoor de prijs per vierkante meter duurder is en de stad een plaats zakt op de lijst.

Gemiddeld kost een biertje in de Nederlandse studentensteden 2,45 euro. De huur van een kamer van vier bij vier meter is door de bank genomen 353 euro. ‘Slim studeren = budgetteren’ is een initiatief van MasterCard en wordt inhoudelijk ondersteund door het Nibud. De trainers zijn zelf ook student.