Toch vier gedoogzones voor rokers op USP

Sinds september vorig jaar moeten alle onderwijsterreinen rookvrij zijn als gevolg van het Nationale Preventie Akkoord. Alle onderwijsinstellingen zijn verplicht hun terrein rookvrij te maken op straffe van een boete. Vanaf januari is de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit de wet gaan handhaven.

Voor de universiteit betekent dit dat de binnentuin van de panden aan de Drift rookvrij is, evenals het omheinde terrein van de International Campus. Rookabri’s zijn inmiddels verdwenen. Ook de campus van het Utrecht Science Park moest aan het gebod voldoen, maar het afbakenen van het eigen terrein bleek een probleem. De campus wordt doorsneden door wegen, fietspaden en een busbaan met groenstroken en delen van stoepen die tot de openbare weg behoren. Om duidelijkheid te scheppen in waar wel en niet gerookt mag worden, verzocht de UU, samen met verschillende partners in De Uithof, de gemeente en de provincie om ook hun terrein rookvrij te maken.

De provincie ging al eerder akkoord en onlangs gaf de gemeente Utrecht haar toestemming, wat betekent dat het gehele gebied vanaf 5 april rookvrij is. Hoewel de UU aanvankelijk meldde dat rokers gedwongen werd buiten het gebied hun sigaret op te steken, is nu gekozen voor vier gedoogzones op het USP. Voor de bewoners van de studentenflats was al een uitzondering gemaakt.

Rookzone die roken moet ontmoedigen
De bezoekers kunnen in vier zones aan de rand van het USP roken: twee op gemeentegrond, twee in universitair gebied. “Er is gezocht naar vier zones op gemeentelijk terrein, maar daar was niet de juiste ruimte voor”, zegt woordvoerder Maarten Post van de UU. “Daarom staan twee zones op UU-gebied.”

De zones zullen de komende tijd dusdanig worden ingericht dat rokers er toe bewogen worden om te stoppen met de verslavende gewoonte. “We vragen enkele van onze wetenschappers en studenten om advies”, zegt Post. Het lijkt hem onwaarschijnlijk dat in de gedoogzone een poster komt te hangen met een foto zoals die nu staat afgebeeld op pakjes sigaretten en shag.

Gevaar op boete
Door gedoogzones op universitair terrein aan te wijzen, riskeert de UU een boete die van 600 euro kan oplopen tot 4500 euro. “We rekenen op begrip, omdat we ons uiterste best doen om het roken tegen te gaan. Het zijn bovendien plekken aan de randen van het rookvrije USP-gebied en we willen daarmee mogelijke overlast voorkomen op andere plekken. Als blijkt dat hierop wordt gehandhaafd, dan moeten we de twee zones op universitair terrein weer weghalen.” Op de website van de universiteit staat wel dat “een boete geheel of gedeeltelijk kan worden doorbelast aan de overtreder. In eerste instantie gaan we echter mensen aanspreken en monitoren hoe het gaat”.

De handhavers van de Universiteit Utrecht mogen nu ook mensen aanspreken die roken op de grond van de gemeente. Met de provincie waren hier al eerder afspraken over gemaakt. Voor een boete hoeven ze op de gemeente- en provinciegrond niet te vrezen: “Het gebied is rookvrij”, schrijft een persvoorlichter van de gemeente Utrecht. “Dat is dus geen rookverbod. Het moet vooral de norm worden om daar niet te gaan roken.”

De vier rookzones in het Utrecht Science Park:
-Tussen sportcentrum Olympos en de tramremise
-Achter op het terrein van Diergeneeskunde
-Bij het parkeerterrein naast het Kruijtgebouw
-Aan de Universiteitsweg naast het pand van de Hogeschool Utrecht

Tags: gezondheid | roken