Toevallig handig met software? De UU houdt dit weekend een hackathon

Foto: Pixabay

Zelf documenten van de Shell Papers doorlezen, gaat tijdens de hackathon niet gebeuren. Wel wordt er onderzocht of de open-source software ASReview, ontwikkeld door een team van de UU onder leiding van hoogleraar Statistics for Small Data Sets Van de Schoot, is toe te passen. “We willen kijken of we met scripts onder meer e-mails uit de Shell Papers in ASReview kunnen laden”, vertelt Sofie van den Brand, coördinator van de hackathon. In een script staan een reeks van instructies en met welke databestanden de computer een taak moet uitvoeren.

Kunstmatige intelligentie
Onderzoeksjournalisten van het platform Follow the Money proberen de precieze banden tussen oliebedrijf Shell en de Nederlandse overheid te achterhalen. Via de Wet openbaarheid van bestuur kregen de journalisten duizenden documenten in handen, waaronder e-mails, memo’s, beleidstukken en zelfs Whatsappjes. Maar hoe kun je die zo snel mogelijk lezen?

De software ASReview doorzoekt met kunstmatige intelligentie makkelijk en efficiënt een grote dataset aan artikelen op titel en samenvatting en geeft de meest relevante artikelen weer. In eerste instantie is de software ontwikkeld voor de wetenschappelijke wereld om onderzoekers tijd te besparen bij het zoeken naar wetenschappelijke literatuur voor bijvoorbeeld reviews of meta-analyses. “Maar de software kan in principe alle soorten teksten verwerken”, vertelt Van de Schoot. “Daarom gaan we nu onze software inzetten om Follow the Money te helpen om zo efficiënt mogelijk de zogenoemde Shell Papers te doorzoeken.”

Coderen
Voor studenten die mee willen doen aan de hackathon zijn enige codeerskills handig, maar niet noodzakelijk. Iedereen kan in principe vanachter zijn eigen laptop thuis meedoen, vertelt Van den Brand. “Je kan ook meedoen als je goed bent in visualiseren, presenteren of creatieve ideeën hebt over het ordenen van woorden.”

Indien de hackathon succesvol is, kunnen journalisten van Follow the Money de software gaan gebruiken bij het doorspitten van de Shell Papers. De hackathon loopt van vrijdagavond 26 november tot en met zondagmiddag 28 november.