Triton en Orca vrezen verwaarlozing door universiteit

Het Utrechtse studentenroeien dreigt de dupe te worden van het sportbeleid van de UU en de HU. Dat schrijven de studentenroeiverenigingen Triton en Orca in een brief aan beide instellingen. Zij eisen een gesprek met de twee besturen.

De twee roeiverenigingen krijgen vanaf september een zware financiële klap te verwerken, omdat de jaarlijkse bijdragen vanuit de stichting Mesa Cosa, die namens de UU en HU de studentensport coördineert, wegvallen. Door een breuk met de sportstichting loopt Triton 18.600 euro mis, bij Orca is de schade 21.000.

De strop is een gevolg van de beslissing van Triton en Orca om niet mee te doen met een felbediscussieerde nieuwe subsidieregeling voor Utrechtse studentensportorganisaties. De twee roeiverenigingen weigeren voor hun leden een jaarkaart van sportcentrum Olympos aan te schaffen. Voor Mesa Cosa is dat een voorwaarde als verenigingen in aanmerking willen komen voor subsidie. Het subsidiebedrag dat in het vooruitzicht is gesteld is volgens de twee roeiverenigingen te laag. Bovendien sporten maar heel weinig roeiers in De Uithof.

Omdat ook de gemeente recentelijk besloot subsidies te schrappen, verliezen de twee verenigingen de komende drie jaar elk zo’n 30.000 euro. Dat bedrag kan nog oplopen, nu de HU volgens de roeiers overweegt een jaarlijkse subsidie voor de roeisport van 10.000 euro te schrappen. Orca-voorzitter Jorien de Jong: “Nu we er met Mesa Cosa niet uitkomen, willen we heel graag van de bestuurders van de UU en de HU weten of zij dit een goede ontwikkeling vinden.”

Orca overweegt de contributie te verhogen. Ook zal volgens De Jong fors bezuinigd worden op topsport, activiteiten en commissiewerk. Bij Triton staat een contributieverhoging eveneens op de agenda voor de komende jaren. Eerst zal de vereniging nog kijken naar mogelijkheden om kosten te besparen. Maar die ziet preses Frits Thijs eigenlijk niet. “Of we ons nog langer professionele coaching kunnen veroorloven, is nu bijvoorbeeld al twijfelachtig.”

De twee verenigingen zeggen zich de dupe te voelen van de belabberde financiële situatie van sportcentrum Olympos. Het stichtingsbestuur van Mesa Cosa richt zich voornamelijk op het opschroeven van het aantal studenten dat gebruik maakt van het sportaanbod in De Uithof. “Daar hebben we begrip voor”, zegt Frits Thijs. “Maar nu gaat het ten koste van de verenigingen die elders in de stad sporten. En dat terwijl 1500 studenten bij ons zijn aangesloten.”

De twee voorzitters vinden dat de besturen van de UU en HU bovendien wat meer waardering mogen tonen voor de pr-functie van de twee verenigingen voor de universiteit en hogeschool. “Wij zijn de enige studentensportverenigingen in Utrecht die werkelijk Olympische sporters afleveren”, zegt Jorien de Jong. “Wij vinden dat daar best wat tegenover mag staan.”

Hoe het Utrechtse universiteitsbestuur gaat reageren op de brief was woensdagmiddag nog niet bekend.