Trump bezuinigt flink op onderwijs in eerste begroting

Bij zijn inauguratie was Trump glashelder: America First wordt de komende jaren het credo. De VS als topprioriteit betekent veel geld naar defensie, binnenlandse veiligheid en veteranen. Het geld daarvoor wordt onder meer opgebracht door negen miljard dollar te bezuinigen op onderwijs, valt te lezen in de twee pagina’s tellende samenvatting over onderwijs (pdf).

Daarin spreekt Trump over het verbeteren van studieprestaties en ‘het vergroten van toegang tot kansen’ in het primair, secundair en hoger onderwijs. Ook wil de president naar eigen zeggen ouders meer keuzevrijheid geven en universiteiten betaalbaarder maken.

De meest opvallende bezuiniging is die van 3,9 miljard op het Pell Grant Program, dat studenten uit minder welvarende gezinnen helpt hun collegegeld te kunnen betalen. Dat geld komt uit de reserves. Volgens critici is de kans groot dat het programma door de maatregel in gevaar komt.

Ook het State Grants Program, waarmee de Amerikaanse staten geld kunnen krijgen om onder meer scholarships (studiebeurzen) uit te delen, verdwijnt. Daarmee willen Trump en zijn ambtenaren tweeënhalf miljard vrijmaken.

Het Witte Huis zet niet overal het mes in. Bijna een half miljard dollar gaat nog steeds naar universiteiten met van oudsher veel zwarte studenten en andere minderheden. Ook de dertien miljard die ten goede komt aan gehandicapte studenten blijft gehandhaafd.