TU Delft als eerste in zee met edX

De Technische Universiteit Delft gaat als eerste Nederlandse universiteit gratis cursussen aanbieden op edX. Aankomend collegejaar zet Delft drie modules op het Amerikaanse virtuele platform.

Delft koos voor het digitale platform van MIT en Harvard omdat het in tegenstelling tot de andere grote platforms niet commercieel is. De drie cursussen (water treatment engineering, solar energy en introduction to aerospace engineering) worden in vaste periodes van acht weken gegeven, inclusief huiswerk, proeftentamens en examens.

De universiteit kan dankzij de ‘massive open online courses’ (mooc) in potentie lesgeven aan duizenden studenten van over de hele wereld. De cursussen leren Delft dus niet alleen meer over digitaal lesgeven, de universiteit hoopt ook op meer internationale bekendheid.

De Universiteit Leiden plaatste begin dit jaar een introductiecursus Europees Recht op het concurrerende Amerikaanse platform ‘Coursera’. Daar schreven zich in een paar weken tijd meer dan tienduizend mensen voor in. Wanneer deze cursus van start gaat, is nog niet bekend.