TU Delft wil Europees netwerk voor online onderwijs

De Technische Universiteit Delft wil meer universitaire samenwerking op het gebied van online onderwijs. Maar concurreren met Amerikaanse gratis-onderwijs-giganten? Dat is nog niet de bedoeling.

De TU Delft zou hét antwoord hebben op online onderwijsplatforms als Udacity en Coursera, viel gisteren te lezen. Onderwijsdirecteur Anka Mulder reageert verbaasd. Het artikel blijkt gebaseerd op twee aan elkaar geplakte blogberichten, waarvan ze er één zelf schreef. Daarin kondigt ze aan dat Delft een netwerk wil opzetten van Europese universiteiten om ervaringen en tips over online onderwijs uit te wisselen.

“We hebben daarvoor zes ton subsidie aangevraagd bij het Europese ‘Erasmus life long learning program’”, legt Mulder uit, die ook voorzitter is van het Open course ware consortium. “Met dat geld willen we onder meer bijeenkomsten organiseren.” Instellingen beslissen zelf of en hoe ze digitale colleges of modules willen maken.

“We hopen natuurlijk dat deelnemende universiteiten meer gaan samenwerken, maar het is niet ons doel om een concurrent van Coursera op te zetten.” Een subsidie van zes ton is daarvoor ook lang niet genoeg: durfkapitalisten pompten miljoen in dit Amerikaanse platform.

“Maar als de subsidieaanvraag gehonoreerd wordt, moet je de betekenis van de samenwerking niet onderschatten”, zegt Mulder. Ze enthousiasmeerde 55 universiteiten uit 33 landen om mee te doen als het Europese geld binnenkomt. “Als ik dat vergelijk met de animo van een paar jaar geleden, is het duidelijk dat er nu veel meer interesse is voor digitaal onderwijs.”

Het hele plan is ontzettend pril, benadrukt Mulder. “Alles is nog mogelijk”. En dat eigen Europese platform? “Het zou misschien een volgende stap kunnen zijn, een uitvloeisel van de samenwerking. Daar moeten we dan wel veel meer subsidie voor aanvragen.”