TU Eindhoven dreigt benoeming mannen te blokkeren

Als faculteiten uit zichzelf niet genoeg vrouwen aannemen, overweegt het college van bestuur van de Technische Universiteit Eindhoven benoemingen van mannen te blokkeren.

De helft van de universitair docenten die in 2012 en 2013 aan de TU/e worden aangenomen, moet vrouw zijn. Als faculteiten te ver achterblijven bij deze doelstelling zal het college ingrijpen, meldt universiteitsblad Cursor.

Gezien het geringe aantal vrouwelijke wetenschappers, vindt rector Hans van Duijn “een lichte vorm positieve discriminatie” gerechtvaardigd. Dat sommige vacatures daardoor wat langer onvervuld blijven, is volgens het college geen probleem.

Volgens Cursor was in 2012 slechts 16 procent van de universitair docenten aan de TU/e vrouw. Onder promovendi was dat 45 procent.