TU Eindhoven waarschuwt studenten die kwetsende grappen deelden

Gisteren maakte de Eindhovense diversity officer en hoogleraar Evangelia Demerouti dit nieuws al bekend in een interview met het Hoger Onderwijs Persbureau. De TU Eindhoven heeft het nu officieel bevestigd.

Buitengesloten
De zaak kwam aan het licht nadat enkele medestudenten geklaagd hadden bij een studiebegeleider over de ‘grappen’ die werden gedeeld in een chatgroep. Ze voelden zich geïntimideerd en buitengesloten. De universiteit is daarop een onderzoek gestart.Er zijn gesprekken gevoerd met de studenten die de chatgroep beheerden en met de meest actieve deelnemers. Volgens een verklaring van de universiteit beriepen de studenten zich op hun vrijheid van meningsuiting en gaven ze aan – verwijzend naar het besloten karakter van de chatgroep – dat ze niet de intentie hadden anderen te kwetsen of intimideren.

Een woordvoerder van de universiteit zegt desgevraagd dat het om een WhatsApp-groep ging, maar wil niet zeggen of deze speciaal was opgericht om de als beledigend ervaren teksten en cartoons uit te wisselen.

Onacceptabel
Het college van bestuur van de TU Eindhoven vindt het uitwisselen van kwetsende teksten en afbeeldingen over groepen uit de samenleving onacceptabel en tolereert niet dat andere leden van de TU/e gemeenschap zich hierdoor geïntimideerd voelen. “Deze universiteit moet voor iedereen een plek zijn waar prettig en veilig gestudeerd en gewerkt kan worden. Dergelijke vormen van meningsuiting keuren wij af en wij treden op tegen een dergelijke houding.”

Aangifte
Het bestuur heeft de betrokken studenten een mondelinge en schriftelijke waarschuwing gegeven en daarbij een ultimatum gesteld: “Als dergelijk gedrag of vergelijkbare uitingen opnieuw gesignaleerd worden, zal de TU/e passende maatregelen nemen. Te denken valt aan een campusverbod gedurende een deel van het studiejaar of uitsluiten van het gebruik van TU/e faciliteiten. Verder bekijkt de universiteit dan of er aangifte gedaan kan worden.”