Twee UU'ers winnen beurs For Women in Science

Carlijn Kamphuis (links) en Maeike Zijlmans (rechts) krijgen hun beurs uit handen van Eva Jinek

Afgelopen dinsdag kregen Carlijn Kamphuis en Maeike Zijlmans de beurs uit handen van Eva Jinek. Zij ontvingen een beurs van 25.000 euro om een periode te werken in het prestigieuze Netherlands Institute for Advanced Study (NIAS) in Amsterdam.

Carlijn Kamphuis is universitair docent bij de onderzoeksgroep Healthy Urban Living van het departement Sociale Geografie en Planologie. Zij doet onderzoek naar de combinatie van leefomgeving, gezond gedrag en gezondheid. Ze vraagt zich af in hoeverre de inrichting van steden bijdraagt aan een betere volksgezondheid en kleinere sociaal-economische gezondheidsverschillen.

Maeike Zijlmans is onderzoeker en neuroloog bij het UMC Utrecht en Stichting Epilepsie Instellingen Nederland (Sein). Met haar onderzoek naar het ontstaan van epilepsie en het signaal in de hersenen wat daaraan ten grondslag ligt, heeft ze als doel om meer mensen te genezen met epilepsiechirurgie. Zijlmans' onderzoek ontving verschillende prijzen, met name vanwege de directe waarde die het heeft voor patiëntenzorg.

De jaarlijkse beurs komt voort uit het Nederlandse programma van For Women in Science. Hierin werken vier partijen samen: cosmetica-concern L'Oréal, VN-organisatie Unesco, het Landelijk Netwerk Vrouwelijke Hoogleraren en het NIAS. Doel is deelname van vrouwen in de top van de academie te stimuleren en te streven naar meer vrouwelijke hoogleraren.

Naast deze beurzen, heeft For Women in Science ook nog een International Rising Talentenprogramma. Ook kent de organisatie jaarlijks internationaal vijf For Women In Science-Awards’ toe aan vrouwelijke wetenschappers die leidend zijn in hun vakgebied.