Tweede Kamer kritisch over ‘masterplan’ VVD

De Tweede Kamer is kritisch over het VVD-plan om alleen universitair opgeleide docenten les te laten geven in de bovenbouw van het vwo. “Beseft de VVD wel dat hiermee de eerstegraadsopleidingen in het hbo verdwijnen?”, vroeg de SGP.

“De VVD zegt in feite dat een hbo-masteropleiding tot leraar niet toereikend is voor de hoogste klassen van het vwo. In dat geval zijn die eerstegraadsopleidingen nergens meer voor nodig”, analyseerde SGP-Kamerlid Roelof Bisschop tijdens het Kamerdebat over de onderwijsbegroting. “Laten we eerst zorgen dat alle docenten die voor de klas staan ook daadwerkelijk bevoegd zijn”, zei hij tegen VVD-collega Pieter Duisenberg, die het ‘master-plan’ vandaag voorstelde.

Ook Michel Rog (CDA) heeft liever dat het kabinet nu op andere zaken focust. “Is het niet verstandiger om eerst alle docenten met een tweedegraads bevoegdheid om te scholen tot eerstegraads docenten? Ik deel uw ambitie, maar de keuze voor alleen academische docenten lijkt me onverstandig.” Jesse Klaver (GroenLinks) maakt ook liever andere keuzes: “Volgens mij zijn de problemen in het vmbo groter dan die in de hoogste klassen van het vwo.”

Paul van Meenen (D66) vindt de ambitie van de VVD te vrijblijvend. “U plant nu opnieuw een vlaggetje, maar we zitten hier om wetten te maken”, zei hij tegen Duisenberg. “Wat gaat u doen? Komt er een wet?”

Grootste medestander van Duisenberg bleek verrassend genoeg de SP. Kamerlid Jasper van Dijk “steunt het pleidooi” en gaat zelfs een stapje verder: “Waarom heeft een 3-vwo’er geen recht op een academisch geschoolde docent?”

Duisenberg antwoordde dat hij een ambitieus, maar wel realistisch doel stelt: in 2020 moet honderd procent van de docenten in de hoogste klassen van het vwo academisch geschoold zijn. Hij wacht op een reactie van de bewindslieden van OCW en besluit dan of hij een motie indient over het onderwerp.

In het Radio1 Journaal zei minister Bussemaker vanochtend dat ze het eens is met Duisenberg dat het aandeel universitair opgeleide docenten in de klas omhoog moet. Maar honderd procent gaat haar te ver. “Misschien zijn er wel getalenteerde hbo’ers die ook heel goed in de bovenbouw les kunnen geven.” Als voorbeelden noemde ze topmusici die docent kunstzinnige vorming kunnen zijn en Johan Cruyff, die gymnastiekles kan geven in de bovenbouw. Over de drieduizend eerstegraadsdocenten die jaarlijks afstuderen in het hbo zei ze niets. Daar zal ze doen tijdens het lopende Kamerdebat over de onderwijsbegroting.