Tweede master in Utrecht vaak goedkoper dan elders

Wie een tweede master wil volgen, kan duizenden euro’s uitsparen door de collegegelden te vergelijken. De Universiteit Utrecht wordt veel goedkoper, terwijl de Amsterdamse universiteiten hun prijzen verhogen.

De redactie van de Keuzegids heeft de nieuwe tarieven voor komend studiejaar verzameld en op de website studie-kosten.nl gezet. In de meeste vakgebieden wordt Utrecht na Nijmegen de goedkoopste voor ‘tweede masterstudies’.

Maar de technische universiteiten van Delft en Eindhoven doen er helemaal niet aan mee en rekenen voor iedereen – tweede studie of niet – het gewone tarief van bijna 2000 euro.

Universiteiten mogen sinds 2010 zelf de prijs bepalen voor studenten die al een master op zak hebben. Ze krijgen van de overheid geen geld voor deze studenten. Alleen voor lerarenopleidingen en zorgopleidingen maakt de overheid een uitzondering.

De hoge tarieven leidden tot rechtszaken tegen universiteiten, omdat ze meer geld in rekening zouden brengen dan nodig om de kosten te dekken. Dat zou ook blijken uit de grote verschillen in de tarieven.

Die verschillen zijn nog steeds opvallend. Een universitaire lerarenopleiding kost in Leiden nog geen 2000 euro en aan de UvA meer dan 19.000 euro. Juridische masters daarentegen zijn juist duur in Leiden.  Daarvoor kun je goedkoper in Nijmegen terecht: het scheelt 5.500 euro.

Een jaar geleden dreigde minister Bussemaker overigens om het collegegeld voor tweede studies te beperken als universiteiten niet goed duidelijk konden maken hoe ze hun tarieven vaststellen. Daar is sindsdien weinig van vernomen.

In oktober besloot de Universiteit Utrecht om meer dan tweehonderd masterstudenten van de afgelopen vier jaren duizenden euro’s terug te betalen. De universiteit had de tarieven eerder kunnen aanpassen, overwoog het bestuur, maar wachtte toen de uitkomst van rechtszaken af. Het zou gewoon redelijk zijn om de nieuwe berekening met terugwerkende kracht toe te passen.

In Amsterdam zien ze het kennelijk anders. Daar stijgt het collegegeld voor alfamasters met 3000 euro. De lerarenopleidingen van de UvA springen nog meer in het oog: die kostten vorig jaar nog maar 12.000 euro, nu 19.000.

Bij de meeste andere universiteiten stijgt of daalt het zogeheten instellingscollegegeld voor tweede masters slechts enkele procenten.

Overigens betalen dubbelstudenten het wettelijke collegegeld. Ze mogen bovendien beide studies tegen dat tarief afmaken.