Tweehonderd nieuwe studentenkamers nabij IBB

Het gaat om een gebouw met tien verdiepingen waar 200 studenten kunnen intrekken. In de flat komen verschillende woongroepen van zes tot acht studenten. Alle studentenkamers hebben een eigen badkamer met een douche en toilet. Elke woongroep krijgt een gezamenlijke woonkamer met keuken en balkon. In de flat komt nog een wasmachineruimte en een grote fietsenstalling.

De huurprijs van de kamers is nog niet bekend, maar volgens de SSH worden ze wel betaalbaar. Omdat het onzelfstandige woningen zijn is huurtoeslag niet mogelijk. Wat opvallend is, is dat de woningen niet op het aardgas worden aangesloten. Er moet elektrisch worden gekookt en de flat wordt door een pelletkachel verwarmd.

Het complex aan de Opaalweg zal dicht bij de complexen aan de Ina Boudier Bakkerlaan worden gebouwd. De vraag  is of het gebouw een vervanging voor dit complex wordt, aangezien de IBB op den duur mogelijk gesloopt wordt. Volgens Madelon van Gameren, woordvoerder van de SSH, staat de bouw van de studenteneenheid aan de Opaalweg echter compleet los van de IBB. “We willen graag uitbreiden en meer aanbod creëren en daarvoor hebben we deze kans benut.” In het persbericht dat de SSH verstuurde om de bouw aan te kondigen zegt directeur Rob Donninger: "Als we de ambitie om het enorme tekort aan studentenkamers in Utrecht de komende jaren in te lopen willen waarmaken, hebben we locaties als deze hard nodig.”

“Natuurlijk houdt de SSH haar ogen en oren open voor meer nieuwe projecten”, vermeldt Van Gameren, “ook zijn we momenteel bezig met het realiseren van nieuwe woningen in het Utrecht Science Park”. Deze komen naar alle waarschijnlijkheid te staan in het groen tussen de Cambridgeflat en de Johanna.