UCU-studentes etaleren borsten in The Booby Book

Aandacht vragen voor borsten, met borsten. Dat doen studenten van het Utrechtse University College met The Booby Book Project. Veertig paar borsten van studentes van de campus zijn vereeuwigd in een fotoboek om geld op te halen voor Pink Ribbon.

Lotte Meijerink, Josephine Uriot en Vince van ’t Hoff kwamen op het idee door breast cancer awareness month in oktober. “Het thema van dit jaar was jonge vrouwen. Dit sprak ons erg aan omdat we op de campus met zoveel jonge mensen zijn”, leggen Vince en Josephine uit.

Naast aandacht vragen voor borstkanker en geld inzamelen voor onderzoek, heeft het boekje nog een ander doel: “Door te laten zien dat ieder paar borsten anders is, willen we de onzekerheid van vrouwen over hun borsten wegnemen. De vrouwen die meedoen, geven iets heel intiems van zichzelf weg om vrouwen te steunen die hier last van hebben”, aldus de studenten.

Om studentes te vinden die mee wilden werken aan het project hebben de studenten een informatieavond georganiseerd op de campus. “We hebben veel aandacht besteed aan hoe we het project naar buiten zouden brengen. Vanwege het onderwerp leek het ons beter om er face-to-face met iedereen over te praten. Tijdens de informatieavond hebben we ons project uitgelegd en konden we direct alle vragen beantwoorden”, vertelt Vince. Ze kregen in totaal 44 aanmeldingen.

Alle studentes die gefotografeerd zijn, blijven anoniem. “Dit hebben we op de informatieavond ook duidelijk vermeld. Het gaat om de persoonlijke stap van de vrouwen. Daarnaast word je zonder naam al genoeg blootgesteld”, aldus Josephine. Ook zijn alle foto’s in het boekje zwart-wit. “Hier is bewust voor gekozen om de borsten als een kunstwerk te presenteren.”

Voor The Booby Book werkten de studenten samen met fotograaf Camila Ochoa Mendoza, die veel ervaring heeft met naaktfotografie. “Tijdens de fotoshoots stelde zij de vrouwen op hun gemak en maakte ze een praatje met ze. Sommige quotes over waarom ze meedoen of over hun ervaring met borstkanker zijn terug te lezen in het boekje.”

De opbrengst van het boekje wordt volledig gedoneerd aan Pink Ribbon. Ook kan er geld worden overgemaakt op het rekeningnummer van studentenvereniging UCSA. De kosten van de productie worden gedekt door sponsoren.

De presentatie van het boek voor studentes van de campus vindt vrijdag 6 november om 20:00 uur plaats tijdens de jaarlijkse Ladies Night in de College Bar op de UCU campus. “Dit vonden we wel een toepasselijke gelegenheid”, zeggen de studenten.