UIT 2014 komt traag op gang door ID-check

Zo'n 3500 aankomende studenten arriveerden maandagochtend op het terrein van University College Utrecht voor de opening Utrechtse Introductie Tijd (UIT). Door het striktere bierbeleid stonden daar lange rijen.

Bij de ingang van UCU-terrein moesten deelnemers zich legitimeren. Dat is dit jaar voor het eerst vanwege de verhoging van de leeftijdsgrens voor de verkoop van alcohol.

Achtienplussers kregen groen polsbandje, minderjarigen een wit polsbandje. Op die manier kunnen verenigingen en andere horeca zien wie er alcohol mag kopen.

Verenigingen kunnen beboet worden voor het serveren van alcohol aan minderjarigen. Ook heeft de Introductie Commissie Utrecht (ICU), die de UIT organiseert, eigen sancties. Als een minderjarige betrapt wordt op het drinken van alcohol, wordt zijn of haar polsbandje doorgeknipt en is verdere deelname aan de UIT niet meer mogelijk. Ook mentoren kunnen uit hun functie gezet worden als ze bier kopen voor minderjarigen.

De UIT is met 3500 inschrijvingen uitverkocht. De organisatie schat op basis van vorige jaren dat “een paar honderd” deelnemers minderjarig is. De meeste UIT-lopers gaan aan de Universiteit Utrecht (ca. 2300) of de Hogeschool Utrecht (ca. 1100) studeren. Ook een handjevol aspirant-studenten van andere onderwijsinstellingen (HKU) doen mee aan de UIT.

Maandagochtend werden de aankomende studenten traditioneel welkom geheten in een grote witte tent op het terrein van het University College Utrecht. Bestuursvoorzitter Marjan Oudeman (UU) en Geri Bonhof (HU) moedigden de studenten aan lid te worden van een vereniging. Locoburgemeester Jeroen Kreijkamp verwelkomde de nieuwe studenten namens de stad.

Zoals gebruikelijk staat de maandag in het teken van de stad Utrecht verkennen. Nieuw is het onderdeel ‘Hop on, hop UIT’. Studenten krijgen daarin een stadstour met rondvaartboten en Engelse dubbeldekkerbussen.

De UIT duurt nog tot en met donderdag. Woensdag is er van 12.00 uur tot 17.00 uur een informatiemarkt op het evenemententerrein naast de Botanische Tuinen in De Uithof. Op die markt presenteren studentenorganisaties zich aan de nieuwe studenten. Ook DUB staat daar met een kraampje. Voor de vroege vogels hebben een verrassing: we geven 40 exemplaren van het boek Nog slimmer! weg. In dat boekje staan praktische studietips om efficiënt en effectief te studeren.