UIT 2016 groeit naar 4000 deelnemers

Een 18-minner krijgt een zwart bandje tijdens de UIT2015, foto DUB

De Utrechtse Introductie Tijd (UIT) biedt dit jaar voor het eerst plaats aan 4000 UIT-lopers. Maar er zijn meer veranderingen. Zo krijgen kleinere studentenverenigingen een grotere rol en er is meer ruimte voor cultuur. Ook wordt het alcoholbeleid aangescherpt.

De UIT2016 met als thema ‘de UIT is AAN’ wordt nog groter van opzet dan het vorige jaar toen het aantal UIT-lopers al groeide naar 3800 deelnemers. Dit jaar mogen er 4000 aankomende bachelor- en masterstudenten meedoen.

Dat past makkelijk in TivoliVredenburg, de uitvalsbasis van de introductietijd sinds vorig jaar.  Alvorens het aantal UIT-lopers opnieuw te verhogen wilde de organisatie eerst de ervaringen afwachten met de 3800 deelnemers van 2015. "Maar toen is alles goed verlopen. Daarom is besloten dat nu 4000 UIT-lopers mogen meedoen”, zegt Ties de Theije, de communicatieman van het negentiende UIT-bestuur

Singelparade in plaats van Straatparade
De komende UIT zijn er ook een aantal veranderingen in het programma. De Hop-On-Hop-off bus rijdt niet meer en de traditionele straatparade maakt plaats voor een Singelparade. In plaats dat allerlei studentenverenigingen zich presenteren in een optocht op wagens, gaan ze dat dit jaar doen vanaf een boot.

Volgens De Theije heeft het UIT-bestuur hiervoor gekozen om een grotere controle te kunnen houden op de parade zodat deze op een meer geordende manier zal verlopen. Ook wordt streng de hand gehouden aan het gebruik van alcohol op de boten. “Iedereen op de boot moet nuchter zijn en ze mogen ook geen alcohol nuttigen op de boot.” Dit jaar dus geen leden van studentenverenigingen die met een biertje in het hand dansen op een wagen. Een kwestie van veiligheid en het uitdragen van het stringente alcoholbeleid van de UIT, zegt De Theije.

Over alcohol zijn al jaren strenge afspraken met de instellingen die zich verbinden aan de UIT zoals de Universiteit Utrecht, de Hogeschool Utrecht en Hogeschool Kunsten. Zo mag alcohol op maandag pas worden geserveerd na 16 uur en op de andere dagen na 14 uur. Er wordt alleen pils en wijn verkocht. “Geen Radler, geen speciaalbier, geen breezers”, zegt De Theije. “Zoetige alcoholhoudende dranken smaken sneller naar meer.”

UIT-lopers die nog geen 18 zijn mogen helemaal niets drinken. Worden ze met alcohol betrapt, dan raken ze hun bandje kwijt en mogen ze niet verder deelnemen aan de UIT. Heeft een 18-plusser drank voor de minderjarige gehaald, dan houdt de UIT ook voor die gulle gever op.

Cultuur krijgt grotere plek in het UIT-programma
Nieuw element in het programma is de culturele avond in TivoliVredenburg die de naam Kortsluiting - Culture Night heeft gekregen. “Normaal hadden we op maandag, woensdag en donderdag een feest in de avond, maar we wilden wat meer afwisseling en hebben gekozen om op de woensdag een cultureel evenement te plannen.”

In de zalen van het muziekpaleis zullen verschillende optredens zijn. Van cabaret tot toneel en van dans tot muziek. “Alleen de grootste zaal, Ronda, wordt niet gebruikt deze avond. Alle kleinere zalen wel.” Het programma voor deze avond is nog niet helemaal rond en de hoop is dat zich nog meer goede acts zullen melden bij de organisatie.

Een andere vernieuwing als bewijs van de verbreding van het programma, is de invulling van het studentendebat. “In voorgaande jaren mochten alleen de zeven grote verenigingen meedoen. Daar klaagden de kleinere verenigingen over. Dit jaar mogen er dus meer meedoen. Dit jaar zijn dat onder meer ook SIB, VGSU en de Navigators.

De UITband dit jaar is de Studenten Big Band, waarover DUB eerder berichtte.