UIT2013: ‘Die Dom kan altijd nog beklommen worden’

Wie zijn de nieuwe studenten van de Universiteit Utrecht? DUB selecteert tijdens de introductieweek elke dag een student en vraagt hem of haar alles over de UIT en het studentenleven. Vandaag aflevering 2 met Huub die zijn plekje heeft gevonden bij studentengezelligheidsvereniging Biton.

Naam Huub
Leeftijd 19
Studie Wijsbegeerte
Waar kom je vandaan Reegden (Limburg)
Kamer Ja, in Overvecht met 3 andere studenten
Slaapplek tijdens de UIT Ja
Relatie Nee
Lid worden vereniging Net ingeschreven bij Biton

UIT in the City, heb je al veel van de stad gezien?
"Nog niet zoveel nee. Het voelt al wel als mijn stad. Dat komt omdat mijn neef hier woont, ik was er al eerder geweest. Voor mij draait de UIT niet om de stad leren kennen. Mijn doel deze week is om nieuwe mensen ontmoeten. Die Dom kan altijd nog beklommen worden.”

Je hebt je net ingeschreven bij Biton, waarom?
“Voor de UIT twijfelde ik tussen SIB (Studentenvereniging voor Internationale Betrekkingen) en Biton. Toen ik vanmiddag een rondleiding kreeg bij Biton, was het voor mij duidelijk. We werden rondgeleid door een beetje een maffe jongen. Dat vond ik mooi, om te zien dat iedereen hier geaccepteerd wordt. Ook het bandje van Biton tijdens de parade was een plus voor mij. Bij SIB zitten heel veel leuke mensen, maar ik denk dat ik me er niet helemaal om mijn plek zou voelen, dat gevoel heb ik bij Biton wel.”

Hoe is je mentorgroepje?
“Ik zit in een zwaar uitgedund mentorgroepje. We begonnen met 13 en zijn nu nog met 8, en soms maar met 4. We hadden een paar meiden die al andere meiden kenden en naar dat groepje zijn overgestapt. Ik vind het heel gezellig zo omdat je elkaar veel beter leert kennen in een kleine groep. Degenen die nog over zijn, zijn allemaal in hun eentje naar de UIT gekomen, dat schept een band. Ook mijn mentoren zijn heel leuk, al waren ze vanochtend veel te laat!”

Wat voor student word jij?
“Ik weet al sinds  3-havo dat ik Wijsbegeerte wil studeren, dus ik ben gemotiveerd voor mijn studie. Het begon allemaal met het boek ‘De Wereld van Sophie,’  waarin veel nieuwe theorieën stonden die mijn interesse wekten. Omdat ik de kant van de filosofie op wilde, ben ik van de havo overgestapt naar het atheneum en ben ik cursussen filosofie gaan volgen op de Volksuniversiteit. Na mijn bachelor wil ik de Research Master gaan doen, dus ik moet goede cijfers halen. Maar het is afwachten wat voor student ik in de praktijk zal worden, dat weet ik niet.”

Wat is jouw hoogtepunt van de UIT tot nu toe?
“Ik heb niet 1 hoogtepunt, het is de algehele sfeer die mij aanspreekt. Het is bijna als op een festival, alhoewel de sfeer daar nog opener is. Ik vind het heel leuk om mensen te leren kennen met wie ik de komende weken leuke dingen kan gaan doen.”