Uithof-parkeergarage later klaar en 3 miljoen duurder

De artist's impression van de parkeergarage uit 2010.

De nieuwe parkeergarage naast de A28 is later af dan gepland. Door fouten in de bouwtekeningen zijn de kosten van P+R De Uithof drie miljoen euro hoger, en hebben de werkzaamheden bijna een jaar stilgelegen.

Al bij aanvang van de bouw bleken de berekeningen en tekeningen voor de constructie niet in orde, schrijft het Utrechts college in een brief aan de gemeenteraad (pdf). In de bouwtekeningen bleken te weinig palen opgenomen in de fundering, daarnaast moest de hoofddraagconstructie zwaarder.

Als gevolg van de fouten heeft het werk aan de parkeergarage circa 47 weken stilgelegen. De bouw aan de Uithoflijn, die in 2018 af moet zijn en als eindpunt P+R De Uithof heeft, is 10 weken onderbroken, laat een woordvoerder van de gemeente weten.

De heiwerkzaamheden op het bouwterrein zijn sinds 19 maart weer hervat. Door de bouwtijdvertraging is de geplande oplevering van P+R Uithof, oorspronkelijk begin 2013, uitgesteld tot september 2013.

De zogeheten “stagnatieschade”, de financiële schade als gevolg van bouwtijdvertraging, is 3 miljoen euro. De gemeente Utrecht zegt in gesprek te zijn met de samenwerkingspartners (o.a. de UU) om tot een oplossing te komen voor de extra kosten als gevolg van de vertraging. De totale kosten passen volgens de gemeente nog steeds binnen het projectbudget.

Over een mogelijke extra financiële bijdrage van de kant de UU, wilde de UU woensdag geen uitspraken doen. De universiteit verwijst voor vragen over dit onderwerp naar de gemeente.

De bouw van P+R (Park & Ride) De Uithof is een samenwerkingsproject van de Universiteit Utrecht, de Hogeschool Utrecht, het UMC Utrecht en de gemeente Utrecht. Van de 2000 plaatsen zijn er 750 gereserveerd voor de UU, 600 voor personeel van het UMC en 150 voor de Hogeschool Utrecht. De resterende 500 plaatsen zijn bestemd voor overige parkeerders.