UMC Utrecht scherpt mediaregels aan

UMC-medewerkers zijn verplicht om alle mediaverzoeken aan persvoorlichters te melden. Het UMC Utrecht wil zo beter de privacy van patiënten bewaken.

De voorschriften zijn het strengst over beeldverslaggeving. Bij filmopnames is een fiat van de afdeling Juridische Zaken en de Raad van Bestuur nodig. Geïnterviewde medewerkers en patiënten vooraf een schriftelijke verklaring, die ze het recht geeft op elk moment van deelname af te zien, schrijft de UMC Krant, het informatieblad voor medewerkers. Ook journalist en fotografen ondertekenen zo’n verklaring.

Ziekenhuizen kregen eerder het verzoek van minister Schippers om terughoudend om te gaan met media. Aanleiding: het gebruik van verborgen camera's in het VUmc voor het omstreden televisieprogramma 24 Uur: Tussen Leven en Dood. Het UMC Utrecht was overigens ook benaderd door de makers van het televisieprogramma, maar wilde niet meewerken.