Universitair onderwijs ‘verliest’ 6 miljoen aan groen onderwijs

Het agrarisch onderwijs krijgt naar alle waarschijnlijkheid 15 miljoen euro extra. Zes miljoen komt uit de pot van het wetenschappelijk onderwijs voor 2015.

Agrarische opleidingen groeien zo snel dat het ministerie van Economische Zaken, die het groene onderwijs betaalt, het niet meer kan bijbenen. Onderwijsinstellingen als Wageningen University en hogeschool Van Hall Larenstein krijgen daardoor minder geld. Er is een tekort van 15 miljoen euro, erkende minister Dijsselbloem van Financiën gisteren tijdens de Algemene Financiële Beschouwingen.

Niet eerlijk, vindt de Tweede Kamer, en de minister is het daar mee eens: “Het kabinet ziet het probleem en is bereid om mee te werken aan een oplossing.”

In eerste instantie eisen D66 en de VVD in een amendement 10 miljoen euro extra voor Economische Zaken. Dat geld raakt onderwijsminister Bussemaker kwijt: het hoger beroepsonderwijs moet 4 miljoen inleveren, het wetenschappelijk onderwijs 6 miljoen euro.

De VVD-fractie laat weten dat er inmiddels druk wordt gezocht naar nog eens 5 miljoen extra. Dat lijkt te gaan lukken, aldus een fractiewoordvoerder. Het amendement wordt dan gewijzigd en volgende week in stemming gebracht. Naar alle waarschijnlijkheid zal een meerderheid van de Kamer voorstemmen.

De 15 miljoen extra is alleen voor de begroting van volgend jaar. Het kabinet gaat op zoek naar een structurele oplossing van het probleem, verzekerde minister Dijsselbloem.