Universitaire sportcentra schenden privacyregels

Creative commons: pixabay

Even je vinger op de scan leggen, en de poortjes van de universitaire sportschool gaan zo voor je open. Makkelijk toch? Maar het verzamelen van biometrische gegevens (vingerafdruk, irisscan, stemherkenning) mag niet zomaar. Klanten moeten expliciet akkoord gaan en goed worden geïnformeerd.

Daar blijkt het bij de sportscholen USC Amsterdam (Universiteit en Hogeschool van Amsterdam) en USC Leiden (Universiteit Leiden) nog aan te schorten. Sporters worden er niet actief op gewezen dat ze bijvoorbeeld ook gebruik kunnen maken van een normale sportpas, blijkt uit een inventarisatie van NU.nl onder twintig studentensportlocaties in zestien grote studentensteden.

Een woordvoerder van de Universiteit Leiden laat aan de nieuwssite weten dat het de sporters een alternatief gaat aanbieden. USC Amsterdam zegt dat het al papieren toegangsbewijzen uitgeeft en dus voldoet aan de wet.

NU.nl keek ook hoe er bij de Utrechtse 'universitaire sportschool' wordt omgesprongen met de privacyregels als er gevraagd wordt om een vingerafdruk. Uit de inventarisatie van de nieuwssite bleek dat Sportcentrum Olympos met een fysieke toegangspas werkt en geen vingerscan heeft. Daarom is er niet uitgebreider gekeken naar de Utrechtse situatie.