Universitaire verkiezingen vandaag van start

Het campagneteam van Lijst VUUR deelt appels uit in De Uithof.

De verkiezingen voor de Universiteitsraad zijn vandaag van start gegaan. Ook de faculteiten Bètawetenschappen, Diergeneeskunde, Geesteswetenschappen en REBO houden deze week hun raadsverkiezingen. Tot en met vrijdag kunnen studenten stemmen.

Drie studentenpartijen doen mee aan de centrale Universiteitsraadsverkiezingen: de Partij voor de Utrechtse Student (PvdUS), Lijst VUUR en Lijst Helder. De drie partijen voeren de hele week campagne in en om de universiteitsgebouwen.

Zo hebben in De Uithof Lijst Helder en Lijst VUUR zich geïnstalleerd in het Educatorium. Bij hun kraampjes hebben zij een laptop of iPad gereed, zodat mensen meteen kunnen stemmen. Ook bij het kraampje van de PvdUS bij de ingang van de UB op de Uithof kan gestemd worden.

Vanochtend ontvingen stemgerechtigde studenten en medewerkers een e-mail over de verkiezingen. In de mail staat een link naar het online stembureau. In 2013 bracht ongeveer een vijfde van de studenten een stem uit.

De optie om blanco te stemmen is er dit jaar wel. Vorig jaar konden stemmers door een fout alleen blanco stemmen door geen enkele naam aan te vinken.

De faculteiten Geneeskunde, Geowetenschappen en Sociale Wetenschappen houden geen faculteitsraadsverkiezingen. Voor die raden waren er evenveel kandidaten als zetels, dus is elke kandidaat automatisch verkozen.

Studenten mogen elk jaar stemmen voor de medezeggenschapsraden. De verkiezingen voor medewerkers zijn maar eens in de twee jaar, omdat medewerkers voor een termijn van twee jaar gekozen worden. Alleen bij UBU wordt er gestemd voor een openstaande medewerkersvacature. Bij UCU zijn er dit jaar wel verkiezingen voor zowel studenten als medewerkers.