Universiteit betaalt masterstudenten meer dan een miljoen terug

Studenten die de afgelopen drie jaar in Utrecht een tweede master volgden en daarvoor het hoge instellingscollegegeld betaalden, kunnen uitpakken bij de kerstinkopen. Zij krijgen een fors deel van hun collegegeld teruggestort.

Een kleine tweehonderd studenten die aan de UU voor de tweede keer een master in Nederland volgden, ontvangen allemaal duizenden euro’s van de universiteit. De bedragen variëren per studie, maar liggen tussen de 5000 en 7000 euro per jaar. In totaal keert de UU 1.069.959 euro uit, zo blijkt uit een nota (pdf) die de U-raad ontving.

De teruggave is te danken aan een herberekening van de hoogte van het instellingscollegegeld dat studenten betalen die naar Utrecht komen voor hun tweede master. Per september 2016 wordt dat bedrag flink verlaagd. De nieuwe berekening is gebaseerd op een financieringswijze die de overheid al in 2011 invoerde. Daarom vindt de universiteit het redelijk alle studenten te compenseren die vanaf september 2012 een tweede master deden.

De teruggave geldt alleen voor Europese studenten. In de praktijk gaat het daarbij vooral om Nederlandse studenten, omdat andere Europese studenten meestal niet eerder in Nederland een opleiding volgden. Het is niet waarschijnlijk dat daar veel studenten bijzitten die twee Utrechtse masters achter elkaar volgden. Vorig jaar besloot de UU dat studenten die aaneensluitend twee Utrechtse masters doen slechts het lage reguliere collegegeld betalen. Maar in de praktijk was dat vaak al zo. Studenten maakten gebruik van een maas in de wet: ze begonnen al tijdens hun eerste master met een tweede master.

Studenten van buiten Europa komen niet in aanmerking voor teruggave. De UU heeft besloten dat deze groep studenten vanaf volgend jaar een markconform tarief betaalt. Dat bedrag is hoger dan de collegegelden die studenten in het verleden neertelden.

Het is niet precies bekend hoeveel studenten profiteren van de maatregel. In totaal keert de universiteit 202 keer een restitutiebedrag uit, maar sommige studenten ontvangen voor meerdere jaren compensatie. Zij volgden bijvoorbeeld een master van twee jaar of deden langer over een eenjarige master.