Universiteit checkt studenten en medewerkers uit Wuhan die naar Utrecht komen

Archieffoto DUB van een bijeenkomst van internationale studenten in het Educatorium.

Het coronavirus houdt de gemoederen bezig. Het nieuwe longvirus dook in december op in de Oost-Chinese miljoenenstad Wuhan. Na ruim 6.000 besmettingen zijn er in China inmiddels meer dan 130 mensen aan overleden. De Chinese overheid heeft de vakantie rond het Chinees nieuwjaar verlengd en houdt de universiteiten in elk geval tot zondag gesloten

De Nederlandse universiteiten houden het hoofd koel. De UU heeft deze week richtlijnen opgesteld voor het reizen naar China vanwege het coronavirus dat zich snel verspreidt. Deze richtlijnen volgen het advies van de landelijke gezondheidsdienst RIVM en de WHO, de Wereldgezondheid Organisatie. Dat is in lijn met andere Nederlandse universiteiten en hogescholen. Voor heel China geldt code geel. Dat wil zeggen dat er veiligheidsrisico’s zijn, maar dat er geen negatief reisadvies geldt. Voor het gebied rond Wuhan geldt code oranje, dan wordt je aangeraden alleen te reizen als dit absoluut noodzakelijk is.

Orientation Day
Er zijn ongeveer 25 Chinese uitwisselingsstudenten die binnenkort naar Utrecht komen onder wie twee die aan Wuhan University studeren. Van hen is bekend dat ze de regio al verlaten hadden toen de restricties gingen gelden. Zij zijn al dusdanig lang weg uit Wuhan dat (gezien de incubatietijd) hun situatie niet verschilt van andere reizigers vanuit China. Wel is er een korte lijn met hen, neemt de universiteit na aankomst hun reisgeschiedenis door, en zorgen ze dat ze - mochten ze onverhoopt ziek worden - direct terecht kunnen bij een arts.

Zij zijn dit weekend ook uitgenodigd voor de Orientation Day voor alle internationale studenten die het tweede semester in Utrecht komen studeren. Omdat studenten zich hiervoor hebben moeten opgeven, heeft de UU zicht op waar ze vandaan komen. Alle Chinese studenten zijn welkom op die dag. Er is wel contact. Dit verandert als uit het gesprek over hun reisgeschiedenis onverhoopt blijkt  dat ze toch kort geleden in het risicogebied zijn geweest.

Niet naar China
De Universiteit Utrecht adviseert haar studenten en medewerkers adviseert niet naar China af te reizen. Reden is dat de situatie in China onvoorspelbaar is, en partneruniversiteiten aangeven de onderwijsprogramma’s uit te moeten stellen. Het gaat om zes UU-studenten, die dit advies concreet hebben gekregen. Zij krijgen maatwerk aangeboden om geen studievertraging op te lopen. Er wordt ook nog naar gekeken of deze studenten, die wellicht al grote kosten gemaakt hebben, financieel gecompenseerd kunnen worden.

Vanuit China reizen kan
Medewerkers en studenten van de UU die al in China zijn, of Chinese studenten, onderzoekers of potentiële medewerkers die naar Nederland willen komen, kunnen vooralsnog naar Utrecht komen. Dat past ook in het advies van het RIVM. De universiteit is momenteel bezig om in kaart te brengen om hoeveel studenten en medewerkers het precies gaat. Eenmaal opgespoord, vraagt de universiteit deze mensen om goed op ziekteverschijnselen te letten en naar de dokter te gaan als ze die hebben.

Tenslotte zijn er 137 Chinese studenten die in Utrecht een bachelor- of masteropleiding volgen. Van hen komen er twee uit Wuhan. Eén van hen zit nu vast in Wuhan. In overleg met deze student Geesteswetenschappen wordt gekeken of er mogelijkheden zijn voor ‘studeren op afstand’.

Er zijn zo'n 300 Chinese medewerkers aan de universiteit verbonden.