Universiteit Leiden mag trage tweedejaars gewoon wegsturen

Studenten van de Universiteit Leiden krijgen geen steun van minister Bussemaker in hun strijd tegen het wegsturen van trage tweedejaars. De universiteit mag gewoon doorgaan met haar omstreden experiment.

Ze hadden een duidelijke boodschap, schreven studenten van de Leidse medezeggenschap vorige maand in een open brief aan het college van bestuur. “Wat ons betreft moet het roer om.” Ze hekelden vooral het experiment met het wegsturen van trage studenten aan het einde van het tweede studiejaar.

Het Leidse idee is dat studenten ook in het tweede jaar enige dwang nodig hebben om het tempo erin te houden. Onder dreiging van een bindend studieadvies zouden ze beter doorstuderen. Maar critici vinden het veel te laat om studenten van een driejarige bacheloropleiding dan nog weg te sturen.

Eén van die critici is PvdA-Kamerlid Mohammed Mohandis. Die open brief is een mooie aanleiding voor minister Bussemaker om afstand te nemen van het Leidse experiment, meende hij, en stelde Kamervragen.

Is de minister het met hem eens dat er kennelijk geen draagvlak is voor het experiment? “Nee, die mening deel ik niet”, antwoordt zijn partijgenoot vandaag. De studenten en het bestuur praten immers nog altijd met elkaar. De studenten willen gewoon “een breed gesprek voeren” met het bestuur.

Kon de minister dan alvast toezeggen dat ze na afloop van het experiment een streep zou halen door het bindend studieadvies voor tweedejaars studenten? Als ze opnieuw afspraken gaat maken met universiteiten over de kwaliteit van hun onderwijs, zal ze deze bsa-maatregel er dan buiten houden?

Maar Bussemaker wil dat niet toezeggen. Ze wacht de resultaten van het experiment af, zegt ze. Die komen pas in 2018 en eerder wil ze er niets over kwijt.