Universiteit Maastricht pakt ‘wc-fraude’ aan

Op het toilet tentamenantwoorden opzoeken; het is een terugkerend probleem en dankzij smartphones wordt het steeds makkelijker. Maastrichtse studenten mogen daarom nog maar één keer per tentamen naar de wc. Detectiepoortjes bleken niet haalbaar.

De facultaire examencommissies hebben schoon genoeg van alle studenten die vijf keer per tentamen naar de wc moeten, meldt universiteitskrant Observant. Eerdere maatregelen, waarbij studenten hun zakken moeten legen voor ze naar de wc gaan, of waarbij de zit-wc’s voor mannen deels werden afgesloten, hadden onvoldoende effect.

Studenten verstoppen mobieltjes gewoon in hun bh’s of sokken en verdwijnen naar de wc om daar te sms’en of de antwoorden op Wikipedia op te zoeken. Bij de zit-wc’s voor mannen ontstonden lange rijen. Vooral faculteiten met veel multiplechoicetoetsen hebben last van de examenfraude.

De maatregel zal niet afdoende zijn, verwachten studenten die Observant sprak. Maar de universiteit heeft weinig andere opties. Het oorspronkelijke plan om detectiepoortjes te plaatsen, bleek juridisch onhaalbaar: Surveillanten kunnen studenten niet dwingen om er doorheen te lopen. Fouilleren mag ook niet, en camera’s in de wc ophangen al helemaal niet. Ook apparatuur die het telefoonsignaal stoort, is niet toegestaan. Bovendien blijft het internet dan gewoon werken.

Maastricht is niet de enige universiteit die last heeft van wc-fraude. Ook andere instellingen beperken het toiletbezoek tijdens tentamens.