Universiteit Maastricht wekt onrust bij bankklanten

Nee, dit is geen phishing mail. ABN Amro heeft werkelijk de Universiteit Maastricht ingehuurd voor een tevredenheidsonderzoek. Of u even wilt doorklikken naar een vreemde website.

Veel mensen hebben de Universiteit Maastricht al gebeld, omdat ze een vreemde e-mail hadden gekregen met logo’s van ABN Amro en Maastricht University. Was de universiteit misschien het slachtoffer geworden van internetcriminaliteit?

“U heeft uw nieuwe ABN Amro betaalpas ontvangen. Wij zijn onderzoekspartners verbonden aan Maastricht University en zullen namens ABN AMRO onderzoeken hoe u de nieuwe betaalpas ervaart”, stond er in het bericht. Klik hier, of plak de onderstaande link in uw browser. De afzender was een noreply-adres.

Maar prof. dr. Gaby Odekerken-Schröder, die het bericht ondertekent, blijkt werkelijk te bestaan. Zij is Extraordinary Professor of Customer Centric Service Science, aldus de website van de universiteit.

Is het wel verstandig om mensen met een vraag over hun bankzaken per e-mail te benaderen, terwijl banken in reclames keer op keer waarschuwen tegen fishing? En hoe zou de respons zijn?

De hoogleraar was niet voor commentaar bereikbaar. “Achteraf is gebleken dat de e-mail niet duidelijk genoeg is geweest”, zegt iemand van haar faculteit.

Volgens ABN Amro hebben 20.000 klanten de e-mail gekregen. “De volgende keer kunnen we mensen misschien beter benaderen via de website van het internetbankieren. De alertheid op fishing is toegenomen en dat is eigenlijk heel goed.”